Albinsson&Sjöberg Bilmuseum

Karlskrona (S)




●  Kleine autoverzameling
●  Bizarre en alledaagse modellen
●  Volvo met vleugeldeuren
●  Enkele oude Amerikanen
●  Prachtige werkplaats 1:25


augustus 2011

 

  


Gestrikt door een foldertje
 

Albinsson & Sjöberg is de grootste Scandinavische uitgeverij van auto- en motorsportbladen. Naast het kantoor in het Zweedse Karskrona is een kleine verzameling oude auto’s en motorfietsen bijeengebracht in een museum. In het toeristenseizoen gaat de garagedeur enkele uren per dag open. Naast gewone klassiekers staan er enkele ronduit bizarre modellen.
 

Bij zijn kantoor heeft uitgeverij Albinsson & Sjöberg een klein museum ingericht.

Bij het inchecken valt het oog er direct op. Op de balie van het hotel ligt een luxe en uitnodigende folder van het plaatselijke Bilmuseum. Bil is het Zweeds voor auto. Het adres is letterlijk om de hoek, nog geen paar honderd meter verderop. Toeval bestaat niet, zou je zeggen. Op het omslag staat een foto van het interieur van een Amerikaan uit de jaren vijftig. Wie goed kijkt, ziet ook een merkwaardige Volvo, een Amazon met een nieuw aangemeten voorkant. Binnenin zijn er nog enkele nieuwsgierigheid prikkelende foto’s. De bijbehorende tekst is in vier talen (Zweeds, Engels, Duits en Pools): Välkommen, Welcome, Willkommen en Witamy. Hoe sterker kan een uitnodiging tot een bezoek zijn? Anders dan een paar andere Zweedse automusea, stond dit museum niet op het lijstje van te bezoeken bezienswaardigheden. Het lijstje is snel aangepast.

 

Andere bezienswaardigheden in de plaats zijn meer de moeite waard!

Foldertje
Met de marketing is niets mis. Laat dat maar aan uitgevers over. Ze strikken je met een foldertje. Het museum blijkt minder interessant dan verwacht. Het is een verzameling van zo’n dertig tamelijk willekeurige auto’s. Als je al veel automusea hebt gezien, wordt het lastiger enthousiasme op te wekken. Bovendien heeft Karlskrona nog zoveel meer te bieden. Niet op autogebied weliswaar, maar daarom niet minder de moeite waard. Het maritieme museum is prachtig. Het schetst de positie van de marine en kustwacht van Zweden door de eeuwen heen. Maak ook een tocht naar de vesting Kungsholms Fort, nog niet zo lang open voor publiek. Tot aan de val van het communisme hield Zweden onder meer vanaf hier de Russische vijand goed in het vizier. Loop door de oude visserswijk, opgenomen op de Unesco-werelderfgoedlijst. Ga pas als er tijd over is naar het Bilmuseum.

 

Het oude centrum met vissershuisjes staat op de Unesco-werelderfgoedlijst.

Vleugeldeuren
Er was nog tijd over. Eenmaal binnen schreeuwen een paar bizarre auto’s om aandacht. Een geheel grijze Volvo 242 met vleugeldeuren zie je nergens anders. Het interieur is van grijs bont, het dashboard wit en het stuur lijkt op een groot uitgevallen zilveren broche. Ernaast staat een Volvo Amazon, drastisch verlaagd en met een geheel getransformeerde neus. Dit kun je geen plastische chirurgie meer noemen. Dit is re-creatie. Hier hebben gespecialiseerde carrosseriebewerkers zich op kunnen uitleven. Ook technisch is weinig bij het oude gebleven. In beide auto's ligt een Rover V8-blok. Het trio is compleet met een knalgele, nauwelijks te herkennen Saab. De toch al niet geringe voorste overhang werd verder verlengd. Ook deze auto kan onder veel lagere viaducten door dan het origineel. Kan het gekker? Opvallende Amerikanen uit de vijftig- of zestiger jaren zijn opeens alledaags. Om over een Opel Rekord, Ford Anglia of Simca Vedette maar te zwijgen. Aan een Volvo 444 of Saab 96 loop je welhaast achteloos voorbij.
 

Aandachttrekker van de eerste orde: een Volvo 242 met vleugeldeuren.

Ook van binnen is de Volvo niet bepaald standaard!

Aan deze Volvo Amazon en de Saab 900 sleutelden de carrosseriebouwers vele uren.

Zweedse auto's met een gebruikelijker uiterlijk: een Saab Sonett en 96 als rallyewagen.

Aan de Volvo P444 of Saab 96 V4 loop je bijna achteloos voorbij.

Amerikanen uit de droomjaren vijftig.

Een Ford Mustang en Cadillac, op zich geen échte bijzonderheden.

Simca Vedette en de Ford Taunus 17M.

Tweemaal een Ford Anglia, de familiewagen voor 'de gewone man'.

Een Opel Kapitän en Rekord van de late jaren vijftig.

Vitrine
Misschien wel het mooiste in het museum is een chaotisch, rommelig, Amerikaans benzinestation annex werkplaats/autosloperij. Je aarzelt om er je zoveel-de-handse auto in onderhoud te geven. Je denkt zelfs even de olie te ruiken. Dat kan niet, want de werkplaats staat achter glas. In een vitrine! Met liefde, vakmanschap en veel oog voor detail nagemaakt op een schaal van 1:25. Hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet. Samen met kasten vol miniaturen en een zaal met brom- en motorfietsen is dit de trots van het museum. Het gaat om de verzameling van autohistoricus en illustrator Peter Haventon, in het voorjaar van 2011 naar Karlskrona overgebracht. Aldus het foldertje. Toch handig, zo'n meertalige uitgave. We lezen ook dat het blad Bilsport van A&S in 1962 voor het eerst verscheen. Andere gespecialiseerde titels volgden.
In de garage zijn recente uitgaven van de uitgever te koop. Ze zijn allemaal in het Zweeds. De meertaligheid houdt op bij het foldertje. De kwaliteit kunnen we dus niet beoordelen. Maar wat het wagenpark betreft: leuk om even te bekijken, maar alleen als je in de buurt bent en tijd over hebt. Een wereldmuseum is het niet.

 

Misschien wel het mooiste onderdeel van het museum: het Amerikaanse benzinestation.

In 2011 werd de verzameling van Peter Haventon aan het museum toegevoegd: bromfietsen, motoren en miniaturen.

De toegang tot het museum is een openstaande kanteldeur. Een Ferrari staat je op te wachten.