Boekpresentatie 'FiftyFifty'

Baarn (NL)




●  Exclusieve bijeenkomst in Bomencentrum
●  Presentatie eerste exemplaren
● 
De passie van twee enthousiastelingen
●  50 bijzondere Volvo's
●  50 bijzondere bomen



oktober 2011
 

  


Meer dan twee kilo bijzonderheden
 

Vijftig bijzondere Volvo's en vijftig bijzondere bomen in woord en beeld. Dat is de inhoud van het boek FiftyFifty dat op
14 oktober 2011 in het Groene Paviljoen van het Baarnse Bomencentrum ten doop werd gehouden. Een opmerkelijk boek van twee enthousiaste initiatiefnemers die twee ogenschijnlijk gescheiden werelden van bomen en auto's met elkaar weten te verbinden. Een select gezelschap van honderd gasten was aanwezig.

 



“CO2 is het mooiste goed op aarde. Bomen hebben het nodig en maken er zuurstof van. Auto's scheiden de CO2 uit die de bomen gebruiken. Bomen en auto's hebben dus alles met elkaar te maken". Met een vette knipoog knoopt Hans Blokzijl zijn twee werelden aan elkaar. Hij is gepassioneerd bomenspecialist, -liefhebber en -handelaar, een groene ondernemer met liefde voor landschap en  milieu. Tegelijkertijd is hij verslingerd aan bijzondere Volvo’s, gemaakt in bomenland bij uitstek, Zweden. Hij heeft een unieke collectie bijzondere modellen opgebouwd. De liefde voor beide ontstond tijdens een stage voor zijn opleiding, vele jaren geleden. Samen met zijn vriend Carlo Brantsen, hoofdredacteur van het autoblad Carros en ook Volvo-adept, maakte hij het boek FiftyFifty. In groot formaat presenteert de luxe uitgave vijftig bijzondere bomen en evenzoveel  exclusieve Volvo’s.
 

Honderd gasten waren uitgenodigd de boekpresentatie bij te wonen.

Hans Blokzijl heeft er plezier in. Rechts signeert hij boeken samen met co-auteur Carlo Brantsen.

Om in de sfeer te komen staan tegen de wand kartonnen met afbeeldingen van de auto's in het boek.

Weigeren
Honderd speciale gasten zijn op 14 oktober uitgenodigd de presentatie bij te wonen. “Een uitnodiging van Hans kun je niet weigeren”, vertelt Lex Kerssemakers, lid van de Raad van Bestuur van Volvo Cars in Zweden. “Hij blijft zo lang aandringen dat je maar beter meteen ja kunt zeggen, ook al staan er andere afspraken in de agenda”. Kerssemakers is er dus, net als de algemeen directeur van Volvo Nederland, Ad van Batenburg, en de honorair-consul-generaal van Zweden, Edgar Peer. Oud-SER-voorzitter Herman Wijffels kon op het laatste moment niet, maar is er via het videoscherm toch bij. De aanwezige hoofdgasten worden onderhoudend geïnterviewd door TROS-presentator Bas van Werven. “Met de diepgang van een surfplank”, naar eigen zeggen. De uitnodiging vermeldt een tafeldiscussie over groene mobiliteit. Een typisch voorbeeld van een vlag die de lading niet dekt. Niemand van de aanwezigen stoort het. Het is toch vooral een feestje met vrienden en bekenden.
 

Plaats van samenkomst: Blokzijls eigen Groene Paviljoen in Baarn.

Uitzicht vanaf het paviljoen op het prachtig aangelegde park.

De natuur heeft zich in herfsttinten getooid.

Groene Paviljoen
Plaats van samenkomst is natuurlijk (in beide betekenissen van het woord) het Groene Paviljoen in Baarn, Blokzijls eigen conferentiecentrum. Buiten hebben zijn duizenden bomen en planten zich inmiddels getooid in herfsttinten. De zon geeft extra diepte aan de kleuren. Voor de deur staan twee auto’s uit de collectie van Blokzijl. De ambulance is een Volvo 445 uit 1959 met koetswerk van het Zweedse bedrijf GRIP-kaross Grantorpets Fabriks AB. De wagen heeft jarenlang dienst gedaan, op het laatst op een vliegveld, voordat hij naar Baarn kwam. Daarnaast staat een zes meter veertig lange Volvo 960 Limousine van koetswerkbedrijf Nilsson, gebruikt door het Zweedse Koninklijk huis. Een kleine badge op de grille verwijst naar dit roemrijke verleden. “Europese koningshuizen kiezen graag voor Volvo omdat ze veilig, chic en niet protserig zijn”, aldus één van de aanwezigen. In dit gezelschap gaat zo'n verklaring er in als Gods woord in een ouderling, even vergetend dat de Oranjes decennia lang voor Ford kozen.
 

Voor de deur één van de auto's uit de Swedish Collection.

De 544 Stationcar heeft een verlengde wielbasis om het beter geschikt te maken als ambulance.

Ooit reden leden van de Koninklijke familie in Zweden in deze auto, nu de gasten van Hans Blokzijl.

Het plaatje op de grille verwijst naar het Koninklijk verleden.

Boek
Dit voorjaar ontstaat bij Blokzijl het idee om een boekje te maken over zijn beide passies. Als snel wordt vriend en autojournalist Carlo Brantsen bij het project betrokken. Hij weet meteen dat ‘nee’ geen optie is. Het ene idee volgt op het andere. De onvermoeibare Blokzijl zet er vaart achter. Hij belt 's ochtends in alle vroegte met de uitwerking van een eerste idee van de avond ervoor. Het boekje wordt een boek: omvangrijk en lijvig, meer dan twee kilo zwaar. Het presenteert vijftig speciale Volvo’s en bomen in woord, maar vooral in beeld. Brantsen ontfermt zich over de autoteksten, Blokzijl brengt zijn bomenkennis in.
De meeste auto’s maken deel uit van Blokzijls eigen Swedish Collection. Voor een exclusieve cabriolet en niet minder bijzondere pick-up op basis van de “Kattenrug” wordt echter een beroep gedaan op een Zweedse collectioneur. Een Belgische dealer-verzamelaar stelt enkele andere modellen beschikbaar, waaronder een rolbeugelloos prototype van de 480 Cabriolet. Een Nederlander ziet zijn vaderlandse Volvo 343 geportretteerd. De samenstellers benaderen twee andere landgenoten voor hun Amazon, het model dat opmerkelijk genoeg in de Swedish Collection ontbreekt. De schitterende wit met zwarte 122S en de groene stationcarversie P220 worden net als de andere auto's in een bosrijke omgeving op de foto gezet. Natuurlijk zijn de eigenaren uitgenodigd voor de boekpresentatie. Hun auto’s staan op de parkeerplaats tussen die van de andere gasten.
 

Enkele klassieke Volvo's op de parkeerplaats, een 544 "Kattenrug" en 122S Amazon.

Beide auto's zijn opgenomen in het boek, maar daar zijn de foto's vele malen mooier!

Twee exclusieve uitvoeringen: links de 960 Ambassador, rechts diens opvolger, de S90 Executive.

De hal waar de collectie van Blokzijl is ondergebracht; rechts een Duett, één van zijn vele modellen.

Grootschalig
Ondernemer Blokzijl pakt zaken groots aan. Zijn Bomencentrum is uniek in Nederland, net als zijn conferentieoord. Ook een ‘aardig ideetje’ als een boek wordt een grootschalig project. De oplage is maar liefst 25.000. Verkoop en distributie houdt hij in eigen hand. Naast een Nederlandse komen er Engelse en Zweedse versies. Volvo Nederland heeft er inmiddels als relatiegeschenk 1000 besteld. Bij de presentatie wordt Kerssemakers uitgedaagd een order te plaatsen om de uitgave op te nemen in de internationale collectie officiële relatiegeschenken. Tot een toezegging laat hij zich ter plekke niet verleiden. Hij realiseert zich ongetwijfeld dat een bestelling vroeg of laat onvermijdelijk is.
Het boek is in de onwaarschijnlijk korte termijn van enkele maanden gerealiseerd. Fotograaf Ingmar Timmer had liever wat meer tijd gehad, zegt hij. Aan de foto’s is het niet af te zien. Het eindresultaat toont geen spoortje van haast of tijdsdruk. Dat is mede, verklaart Blokzijl nadrukkelijk, te danken aan de inzet van één van zijn medewerkers Alwin Houthoff. Hij ging met het boek naar bed en stond ermee op. Als dank krijgt hij een dakloze Volvo aangeboden, compleet met boom! Voor een parkeergarage is het wat lastig…
 

Een dakloze Volvo mét boom als dank voor de inzet.

Neutraal
Groene ondernemer en vijftig ton bedrukt papier, kan dat samen? Blokzijl geeft het antwoord: ja. Bij de keuze van de drukker is de productiewijze doorslaggevend geweest. “Dat hij een Volvo rijdt, pleitte ook voor hem”, voegt hij eraan toe. Voor het drukken zijn bio-inkten gebruikt, gebaseerd op plantaardige oliën. Het papier is FSC-gekeurd, wat betekent dat het afkomstig is van verantwoorde bosbouw. De gehele productie is CO2-neutraal en met 100% groene stroom gerealiseerd.
Auto’s en natuur: onverenigbare grootheden verenigd, met fifty-fifty aandacht voor beide delen, al krijgen de auto’s toch net iets meer accent. Maar op de vraag van Bas van Werven wat Blokzijl zou doen als hij moest kiezen tussen bomen en auto’s, komt spontaan het antwoord: bomen. Al was het alleen maar omdat ze noodzakelijk zijn om de autoliefhebberij mogelijk te maken. Zo zakelijk is hij nou ook wel weer. 


Meer informatie over FiftyFifty ►www.swedishcollection.nl
Meer over de collectie van Hans Blokzijl ►verslag van bezoek aan de Swedish Collection in maart 2011

 

Links één van de afbeelde auto's in het boek, rechts de beide mannen achter de uitgave, Carlo Brantsen en Hans Blokzijl.

Twee exclusieve open Volvo's in het boek FiftyFifty.

Een Duett en 145 Express, hoewel seriemodellen toch bijzonder, zeker in deze conditie.

Blokzijl weet de werelden van auto's en bomen als geen ander bij elkaar te brengen.