|
Beknopte historie Japanse automerken
DAIHATSU
1951 Naamswijziging: Hatsudoki Seizo (opgericht 1907) wordt Daihatsu 1951 Start naoorlogse productie: driewieler BEE 1964 Start massaproductie: Compagno 1967 Samenwerkingsovereenkomst met Toyota 1969 Introductie in Nederland: Compagno, beperkt aantal 1978 Herintroductie in Nederland: Charmant 1988 Toyota verwerft meerderheidsbelang 2006 Terugtrekking van Australische markt (na 40 jaar aanwezigheid) 2013 Terugtrekking van Europese markt
HINO
1942 Merknaam Hino voor het eerst gebruikt 1950 Naoorlogse productiestart met vrachtwagens 1953 Renault 4 in licentie 1961 Eigen model: Contessa 1966 Introductie in Nederland - Assemblage Vlissingen, spoedig gestopt 1966 Overname door Toyota 1969 Einde personenwagenproductie
1949 Eerste volledig eigen motorfiets 1963 Eerste auto's: T360 (lichte pick-up) en S500 1968 Introductie in Nederland: N360/N600 en S800
1972
Doorbraak met introductie van de Civic
genoemd naar de Isuzu-rivier
1922 Wolseley in licentie 1929 Eigen modellen, voornamelijk bedrijfswagens 1934 Introductie merknaam Isuzu (in 1949 bedrijfsnaam) 1953 Hillman Minx in licentie 1961 Eigen model: Bellell 1963 Introductie in Nederland: Bellell en Bellett 1972 Samenwerking met General Motors: Gemini op basis Opel Kadett 1982 Herintroductie in Nederland: KB Pick-up
1931 Introductie autoscooter ("tuk-tuk") 1940 Prototype eerste personenwagen 1958 Hervatting truckproductie 1960 Eerste auto: R360 1967 Introductie in Nederland: 1500 1967 Start met productie auto's met Wankelmotor, model Cosmo 1979 Alliantie en samenwerking met Ford 1984 Mazda wordt bedrijfsnaam 2010 Ford beëindigt alliantie
1937 Prototype PX33, legerauto met 4WD 1946 Introductie scooter en kleine truck 1951 Assemblage Kaiser J en Jeep (overgaand in licentieproductie tot 1988) 1960 Introductie model 500 1971 Samenwerking met Chrysler 1975 Introductie in Nederland: Lancer en Galant
2000
Alliantie met DaimlerChrysler (tot 2005)
NISSAN / DATSUN
1921 Jitsuyo Jidosha Seizo (JJS) presenteert Lila-personenwagen 1926 Fusie DAT en JJS; DAT maakt alleen nog bedrijfswagens 1930 Hervatting personenwagenproductie DAT 1931 Introductie Datson
1932 Datson
wordt Datsun 1937 Nissan-auto's, basis: Graham-Paige 1938 Alleen nog bedrijfswagens 1947 Hervatting personenwagens 1952 Austin-modellen in licentie 1955 Introductie eigen model 1966 Introductie in Nederland: 1300 Bluebird en Cedric 1986 Afscheid van de naam Datsun 1999 Alliantie met Renault; verregaande samenwerking 2013 Herintroductie merknaam Datsun 2020 Gebruik van de merknaam Datsun wordt opnieuw beëindigd
1952 Eerste auto, bedrijfsnaam gewijzigd in Prince 1966 Overname door Nissan
1967
Introductie in Nederland: A200 en B200
SUBARU
1954 Eerste auto: P-1 (1500), slechts 20 stuks 1958 Eerste auto in massaproductie: 360 - eerste Kei-car 1969 Introductie in Nederland: FF-1 1972 Presentatie vierwielaandrijving bij personenwagen 1973 Herintroductie in Nederland: 1400 2012 Subaru stopt met productie Kei-cars
SUZUKI
1952 Introductie motorfiets 1955 Eerste auto: Suzulight 1967 Introductie nieuwe Fronte 1968 Overname Hope Motor Company (HopeStar ON360: voorloper Suzuki LJ)
1969
Suzuki op de personenwagen-RAI 1979 Herintroductie in Nederland: SC en LJ80 1981 Doorbraak op Nederlandse markt met Suzuki Alto
1935 Eerste personenauto: prototype A1 en eerste vrachtwagen, prototype G1 1936 Introductie eerste model, de Toyoda AA 1937 Gebruik van de merknaam Toyota i.p.v. Toyoda 1947 Herstart autoproductie: Toyopet SA 1957 Export naar de USA, merknaam Toyota i.p.v. Toyopet 1965 Introductie in Nederland: Crown 2012 Toyota nummer 1: in aantallen grootste autoproducent ter wereld
|