Herdenking 9 november 1989

Den Haag (NL)   



 
●  Bijeenkomst 20 jaar na val van 'de Muur'
●  Tijdelijk monument bij Duitse Ambassade
●  Trabant als symbool van de omwenteling
●  Bijeenkomst van Trabants
●  Een verscheidenheid aan modellen en uitvoeringen


9 november 2009  

 

 


De val van 'de Muur' herdacht

Op veel plaatsen in de wereld werd op 9 november 2009 de val van de Berlijnse Muur herdacht, twintig jaar eerder. Zo ook in Nederland, waar bij deze historische gebeurtenis werd stilgestaan bij de Duitse ambassade in Den Haag. Tijdens de omwenteling werd één auto hét symbool van de veranderde tijden: de Trabant waarmee de Oost-Duitse burger naar het Westen kon reizen. In de tuin van de ambassade werd in augustus een nagemaakt stuk muur met een Trabant geplaatst als tijdelijk monument voor de herdenking. Op 9 november kwam een aantal Trabant-rijders met hun pruttelende voertuigen naar het ambassadegebouw om de herdenking luister bij te zetten. Er waren prachtig opgeknapte, originele exemplaren bij, maar ook bontgekleurde varianten met veel eigen inbreng en creativiteit. De ongekend lange productietijd werd uitgebeeld door de aanwezigheid van een vroege P60 én het laatste type met een viertakt Volkswagenmotor. Hieronder een kleine beeldimpressie van de bijeenkomst.
 

De Duitse ambassade in Den Haag was op 9 november het middelpunt van de herdenking.

In de voortuin staat al enige tijd een nagebouwd stuk muur waar een Trabant doorheen rijdt: symbool van de val van de Muur.

De ambassade markeert de gebeurtenissen 20 jaar eerder.

Zoveel Trabants achter elkaar zag je alleen vroeger in de DDR. Nu één keer ook in Den Haag.

Een prachtig opgeknapte P60, compleet met - als extra - een zonneklep boven de voorruit.

Oud-Bovag-woordvoerder Rob Boon kwam met zijn Trabant ook naar Den Haag.

Een Trabant van net na de Wende, met een viertakt Volkswagenmotor en licht aangepaste carrosserie.

In een kwart eeuw veranderde maar weinig, al kreeg de 1.1 een andere grille en moderner bumpers.

Ook de achterlichten zagen er wat anders uit; mistlamp en achteruitrijlamp waren voortaan ingebouwd.

De stationcar-uitvoering, de Trabant Universal.

Een luxe versie met verchroomde bumpers en een anders gekleurd dak.

Beide modellen worden door hun eigenaren gekoesterd, maar zijn (natuurlijk) niet origineel.

De Kübelwagen was vroeger legergroen en werd gebruikt bij de grensbewaking.

Op de hoedenplank van menige auto liggen bijbehorende nostalgische zaken als een DDR-schildje of boeken.

Een stoet Trabants met een vreemde eend in de bijt, een eveneens Oost-Duitse Wartburg.

Hoewel ook symbolisch voor de DDR, werd de Trabant toch dé icoon.

De gemodificeerde VW-motor (links) kon zich, net als de andere modellen, verheugen in veel belangstelling.