Onderweg
in Amerika
(1)
California-Nevada-Utah-Arizona (USA)
●
(Bijna) klassiekers langs de weg
●
Curiosa rond Route 66
●
Aangepast aan US-markt
●
Populaire sportwagens
●
Elektrisch rijden
●
Death Valley en Bodie
●
Bakkerij Schat
september / oktober 2018
Opmerkelijke ontmoetingen
Vier weken trokken we door het zuidwesten van
de Verenigde Staten, door de onwaarachtig mooie nationale parken, door steden en
over het platteland. Onderweg ervaar je hoe anders de alledaagse wereld er hier
uitziet. Ook op de weg. De autowereld verschilt sterk van die in Europa: veel
pick-ups, nog veel meer SUV's en bij de personenwagens is de sedan nog altijd
populair. In die laatste groep scoren de Japanse en Koreaanse merken als vanouds
hoog, vaak met voor de Amerikaanse markt ontwikkelde modellen. Ze hebben
dezelfde naam als bij ons, maar zijn helemaal anders. Tussen al die gewone
afwijkende auto's doken er af en toe een paar op die extra aandacht trokken.
Hieronder een overzicht van een aantal van die opmerkelijke ontmoetingen.
 |
Op leeftijd, maar nog dagelijks
in gebruik
Net als bij ons zie je af en toe
langs de kant van de weg auto's die al behoorlijk op leeftijd zijn, maar nog
dagelijks worden gebruikt. Soms gaat het om speciale liefhebbersmodellen, een
andere keer om gewoon een goed onderhouden exemplaar. In alle gevallen
onmiskenbaar Amerikaans.
Twee modellen uit de jaren zestig:
een tweedeurs (!) Ford en een Chevrolet Chevy II Nova.
Uit dezelfde periode stamt deze
Chevrolet Chevelle Malibu convertible, onderweg op de snelweg.
Een laatste blik op de Chevrolet en
dan weer snel verder.
Een echte Amerikaanse slee en dan
als Station Wagon. De Buick Custom Cruiser is een kleine dertig jaar oud,
Een
alleraardigst Canadees echtpaar, beiden in de tachtig, trekt geregeld Amerika
door met hun Chevrolet El Camino.
Wat is nou een paar duizend kilometer? De auto is door een gespecialiseerd
bedrijfje in Tuscon op verzoek van de
klant aangepast. Zo heeft de wagen tegenwoordig een mooi houten dashboard en een
speciaal gemaakte laadklep.
Een truck voor personenvervoer, deze
grote GMC. Niet meer piepjong, maar kennelijk nog goed functionerend.
Begin jaren zeventig liet Ford zijn
LTD Convertible er zo uitzien. De puntige neus is typerend.
Deze liefhebber bezocht - net als
wij - de Glen Canyondam bij Lake Powell.
Een Lincoln Continental langs de
straat geparkeerd in Los Angeles.
Een Amerikaans
echtpaar gebruikt hun klassieker om een tocht te maken naar onder meer het
Yosemite National Park, waar we hen troffen. Het is een Pierce Arrow, gemaakt in
Buffalo, New York.
De man vertelt de plaatsnaam er met trots bij alsof hij er de burgemeester is.
's Nachts stond de auto gewoon
tussen alle andere op de parkeerplaats van het park.
Een huis met een brandweerwagen
In San Simeon staat boven op de
heuvel het extravagante huis dat de steenrijke krantenmagnaat William Randolph
Hearst er liet bouwen. De term 'castle' is met 165 kamers niet overdreven. Het
huis is opgesierd door vele antieke onderdelen die uit Europa zijn overgebracht.
In het Visitor Center staat een schitterend opgeknapte Dodge
brandweerwagen.
Het megalomane huis van Hearst met
het in klassieke stijl gemaakte buitenzwembad.
Op de deuren staan de initialen van
de krantenmagnaat.
Wrakken als trekpleister langs
Route 66
De weg dwars door de Verenigde
Staten, van Chicago naar Los Angeles, heeft een magische klank. De nostalgie
naar de jaren zestig draagt daar stevig aan bij. In Seligman (Arizona) wil men
dat maar al te graag cultiveren. In de hoogtijdagen van Route 66 werd de plaats
veelvuldig aangedaan. Nu trekken oude, verwaarloosde auto's zoveel aandacht dat
toeristen er voor uitstappen, wat een mooie bron van inkomsten voor de
toeristenindustrie is.
Een oude Ford in de hoofdstraat van
Seligman, bij een antiek Texaco-bord, trekt natuurlijk de aandacht.
Toeristen vinden de oude wrakken
kennelijk een bijzondere belevenis.
In de hoogtijdagen van Route 66 was
de plaats een populaire rustplek.
Ooit reed de
plaatselijke politie met deze Chevrolet. Dat wil men de toeristen in elk geval
laten geloven.
Misschien is het waar, maar misschien ook niet.
Bij verschillende oude auto's zijn
oogjes op de ruit getekend, verwijzend naar de populaire Cars-films.
Als je 'm opknapt zou het nog een
echte liefhebberswagen kunnen zijn, zo'n naoorlogse Packard.
Op de verroeste motorkap prijkt een
ornament dat tegenwoordig om veiligheidsredenen verboden zou worden.
Wat schetst onze verbazing als er
ook een echte Edsel blijkt te staan, ooit als taxi ingezet.
Een magische naam in autokringen,
maar de magie is wel door de tijd aangetast.
Dit model is van het laatste jaar
waarin de Edsel werd gemaakt. Het is één van de grootste mislukkingen in de
autohistorie.
Twee keer een oude Chevrolet bij één
van de vele toeristenwinkeltjes.
Please stay out of our car, staat er
op een briefje bij de zijruit. Het is immers een bezienswaardigheid.
De Route 66-manie in Seligman heeft
een hoog kermisgehalte.
Zo'n oude takelwagen maakt ook
altijd indruk.
Verroest en verder onbruikbaar, maar
je blijft er met je tengels van af.
Een verkoper van allerlei souvenirs
heeft een oudje in zijn winkel gezet.
De hippie-generatie reed met zo'n
Volkswagenbus de hele route.
Je kunt het nog curieuzer maken met
een A-Ford Hot Rod of oude Austin Healey. Ze staan gewoon ergens achter in een
winkel.
Elvis en motorfietsen: ze kunnen bij
nostalgie naar Route 66 van weleer niet ontbreken.
Amerika's favoriete sportwagen
De nieuwste Ford Mustang is in
Californië zo razend populair dat het nauwelijks een bijzonderheid is. Je ziet
er tientallen iedere dag. De jongste versie doet herinneren aan die van 1965,
een waanzinnig succes in die tijd. Van geen enkel nieuw model werden er in het
eerste jaar zoveel verkocht. De aankondiging van Ford om in de toekomst in
Amerika alleen nog SUV's en pick-ups aan te bieden, geldt niet voor de Mustang.
Zo'n kaskraker koester je.
Op elke parkeerplaats langs de
toeristische kustroutes vind je wel een Mustang (en vaak wel meerdere).
Ook bij de hotels in de nationale
parken kom je de sportwagen tegen.

Op de verzamelbrochure van Ford
staat de Mustang voorop. Er zijn ook verschillende actiemodellen.
De Chevrolet Camaro (links) is lang
niet zo populair als de Ford. Rechts de enige échte Amerikaanse sportwagen: de
Corvette.
Ook de retro-gestileerde Dodge
Challenger is een verkoopsucces, met een knipoog naar de vroegere muscle cars.
Reizen met een
camper
Kampeerwagens zijn in Californië in
het seizoen zó gewoon dat ze niet eens meer opvallen. De maten variëren van fors
tot overbemeten, met uitschuifbare zijkanten. Veel campers worden verhuurd aan
(buitenlandse) toeristen, maar sommige lenen zich daar niet meer voor.
Een camper van
het compacte formaat. Bij tientallen zie je ze op een dag.
Op de foto is
niet eens goed te zien hoe uitgeleefd en onverzorgd deze camper op Toyota-basis
is.
Dat weerhoudt de gebruikers er niet van ermee langs de mooie kustroute te
rijden.
Je ziet het
geregeld: een auto die achter de camper is vastgemaakt en meerijdt. En dan zijn
het
lang niet altijd kleine autootjes. De meest opmerkelijke combinatie die we
tegenkwamen was een
camper met daarachter een pick-up waarop een motorfiets stond.
Ook deze combi
is opvallend. Gefotografeerd vanuit de auto: een zware pick-up met daarachter
een oplegger
waarop het slaapdeel van een camper staat, plus een Jeep Wrangler. Dit mag in de
VS zo de weg op.
Exclusiviteiten
in de showwereld van Las
Vegas
Alles is groot en opvallend in Las
Vegas, waar in één van de casinohotels zelfs binnen gondels varen in een
nagebouwd decor dat verwijst naar Venetië. Niemand is verbaasd hier van die
verlengde limousines aan te treffen. Ze zijn zo alledaags dat we niet eens de
moeite hebben genomen er een foto van te maken. Behalve dan van de nieuwste
trend: de limousine op basis van een SUV.
We kwamen er nog meer onalledaagse modellen tegen.
Een verkleinde
Eiffeltoren en gondelvaart in één van de hotels. Dat is Las Vegas ten voeten
uit.
De SUV van Lincoln vormt de basis
voor de ombouw.
Je struikelt er niet over in Las
Vegas, maar af en toe duikt toch een hele dure sportwagen op.
Een Franse foodtruck op een
nagebouwd Venetiaans pleintje in hotel The Venezian.
Frankrijk, Italië... ze liggen vanuit Amerika gezien dicht bij elkaar.
Een Chevrolet Corvette is de
hoofdprijs bij een van de vele gokpaleizen.
Porsche-club in de Valley of Fire
Bij de ingang van het Valley of Fire
State Park (in Nevada) troffen we een groep Porsches die in clubverband een dagje ging
toeren. Het duurde even voordat iedereen een toegangskaartje had gekocht,
waardoor de colonne stil kwam te staan.
968, 911, 924: verschillende
Porsche-typen deden mee.
De 968 is
duidelijk een Amerikaanse uitvoering met onder meer dikkere bumpers.
Opvallend: alle rijders zijn mannen
en ze hebben geen passagiers.
Om
steenslagschade te voorkomen, heeft deze 911-bezitter de neus van zijn auto
ingepakt.
Kennelijk was niet iedereen zeker of zijn Porsche het wel zou halen. Achteraan
reed de bezemwagen met trailer.
Voor de Amerikaanse markt
Nog altijd zijn de Verenigde Staten
voor autofabrikanten een belangrijke afzetmarkt. Op een slimme manier proberen
de fabrikanten de Amerikaanse klant voor zich te winnen. (►Lees ook het verslag
over auto's verkopen in Amerika). Daarbij kan de naam of het model anders zijn
dan in Europa of Azië.
De Opel Cascada wordt in Amerika als
Buick aan de man (en vrouw) gebracht. Ook de Mokka heeft een Buick-label.
Toyota speelde
enkele jaren terug slim in op de populariteit van de Prius door een heel ander
model
(met hybride-aandrijving weliswaar) als Prius C in de markt te zetten.
Amerikanen houden meer van sedans
dan van hatchbacks. Bij de Ford-dealer staat dus ook een Fiesta met kont.
Speciaal voor de Amerikaanse markt
ontwikkelde Volkswagen een goedkopere, minder verfijnde Passat.
Ook de Jetta ziet er anders uit dan
het model dat wij in Europa met die naam kennen.
De Atlas is een grote SUV van
Volkswagen, ook speciaal voor de Amerikanen gemaakt.
Milieuvriendelijk rijden: nog lang niet algemeen
Californië mag de staat zijn die
zich het meeste inzet voor het klimaat en het milieu, dat blijkt niet uit het
aantal écht milieuvriendelijke auto's dat je tegenkomt. Net als bij ons is het
aantal elektrische auto's beperkt en voornamelijk zijn het Tesla's. Het nieuwste
type 3 is in de Verenigde Staten al leverbaar en duikt geregeld op.
Toyota en Honda verkopen ook modellen die lopen op waterstof, respectievelijk de
Mirai en de Clarity. Maar let op dat je niet op het verkeerde been wordt gezet.
Vrijwel identiek aan de waterstof-Clarity is er een plug-in Hybrid.
Links de Tesla X, rechts het model
3.
Bij ons is de Opel Ampera een
bijzonderheid, zijn broertje Chevrolet Volt is even exotisch.
Het lijkt op een waterstofversie van
Honda's Clarety, maar het is een plug-in Hybrid.
Waar bij dit model een typeplaatje op het voorspatbord zit, heeft de
waterstofauto een klein roostertje.
Personenvervoer met busjes
De gele schoolbussen kom je door het
hele land tegen, in alle vormen en maten. Ze zijn te gewoon om er veel aandacht
aan te besteden. Voor ons Europeanen is de vormgeving van de kleinere
touringcars wél bijzonder. Ze hebben een voorzijde en cabine van de zwaardere
uitvoeringen van de pick-up met daarachter een busopbouw. Dat levert een
bijzondere combinatie op.
Een kleine schoolbus op
Chevrolet-basis.
Dit grote busje voor luxe
personenvervoer is gebaseerd op de Ford F-reeks.
Toeristenvervoer in Zion National
Park.
Op deze manier kun je in San
Francisco de stad bekijken.
Bezoekers van de Antelope-canyon
worden in open pick-ups naar de plaats van bestemming gebracht.
Bijzondere bestellers voor post
en pakjes
Postbezorgers en de pakketdiensten
maken geen gebruik van standaard bestelwagens als een Mercedes Sprinter of Ford
Transit, maar van aangepaste bestelwagens, waarbij functionaliteit duidelijk de
boventoon heeft gevoerd en vormgeving onbelangrijk is gevonden.
Bestelwagentje van de Amerikaanse
post.
Pakketdiensten DHL en UPS hebben
bestelwagens waarbij vormgeving geen rol lijkt te hebben gespeeld.
Een vleugje Holland bij Bakkerij
Schat
Het is een nationale bekendheid en
het is er razend druk: de bakkerij van Erick Schat in Bishop. De bakker maakt
brood en banket naar Nederlandse traditie. De winkel is aangekleed met klompen,
tulpen en molens en aan de wand hangt het portret van koning Willem Alexander en
koningin Maxima. Voor de promotie maakt het bedrijf gebruik van een opvallend
gekleurde bestelwagen. Die is echter zo Amerikaans als het maar zijn kan:
gebaseerd op een Jeep.
Klompen aan het plafond en ons
koningspaar aan de muur. Op de toonbank echte stroopwafels.
Toeristen in Bishop weten door de
Jeep waar ze zijn moeten voor Erick's bakkerij.
Na de oorlog maakte Jeep ook
bestelwagens.
Het interieur is zeer spartaans. De
officiële merknaam is dan nog Willys.
Uitgebluste brandweer in Death Valley
Een indrukwekkend nationaal park is Death Valley, vooral berucht vanwege de hoge temperaturen. Bij een van de
'oases' in de woestijn staat een oude brandweerwagen die inmiddels ook niet meer tot
leven gewekt kan worden om zijn taak uit te voeren. Uitgeblust dus, in
verschillende betekenissen.
Zelfs al is het 40 graden: zo'n oude
brandweer vraagt erom even uit te stappen en te kijken.
De merknaam International is nog net
op de neus te lezen.
In de zomer is 50 graden of meer
geen uitzondering. Advies: niet wandelen na 10 uur 's ochtends.
Spookstad met spookauto's
Alleen via een onverharde weg van
een aantal kilometers is het verlaten spookstadje Bodie te bereiken. Het ligt in
de Bodie-heuvels ten oosten van de Sierra Nevada in Mono County in Californië,
ongeveer 120 km ten zuidoosten van Lake Tahoe. Ooit was de plaats welvarend
vanwege de vondst van ertsen. Daarna zijn de bewoners weggetrokken; hun huizen
zijn blijven staan. Het is tegenwoordig een openluchtmuseum. De vrachtwagens
passen uitstekend in dit decor.
Een origineel spookstadje, maar
ontwikkeld tot toeristische trekpleister.
Net als de huizen is de vrachtwagen
blijven staan en inmiddels onbruikbaar.
De Dodge Graham is uit 1927,
vermeldt het bord op de voorzijde.
Op drie wielen door het land
Dit is weer eens een andere vorm van
vervoer. De driewieler heet Slingshot en is een product van Polaris, gevestigd
in Roseau, Minnesota. In Amerika is het voertuig te koop voor bedragen tussen
25.000 en 30.000 dollar. Voor de aandrijving zorgt een 2.4 liter motor van
General Motors.
Hier heb je naast een bijzonder
rijplezier ook veel bekijks mee.
Het is geen auto en geen motorfiets,
maar iets daar tussenin.
Gewoon twee foto's van onderweg
Nee, dit zijn geen reclamefoto's uit
de brochure van Jeep, maar gewoon plaatjes van plaatsen onderweg in een van de
parken. Jeep is een populair merk in de VS, mede dankzij de inspanningen van de
onlangs overleden CEO van Fiat-Chrysler (waartoe Jeep behoort), Sergio
Marchionne.
Voor een mooi plaatje fotografeer je
gewoon twee geparkeerde auto's.
Photoshoppen is niet nodig. Dit is
puur natuur.
Reisgenoot
Bij al het bovenstaande was onze reisgenoot een Mitsubishi Outlander Sport, in
Nederland beter bekend als de ASX. Voor Amerikaanse begrippen een zeer compacte
SUV. Aanrader? Niet helemaal. De zuinigheid ging ten koste van de kracht. De
toevoeging Sport was allesbehalve een goede weergave van de werkelijkheid.
Kleine souvenirs voor thuis
Als herinnering gaan voor de vitrine thuis twee kleine souvenirs mee in de
koffer: een Ford Woody, mascotte van Santa Barbara en California (gekocht in
Nevada overigens, bij het automuseum van Reno) en een heel kleine Nash Metropolitan, gekocht bij een vestiging van supermarktketen Walmart. De
speelgoedafdeling was vlak bij de toonbank waar vuurwapens werden verkocht... Ook
dat is Amerika!
Gerelateerde
webpagina's:
|
 |
Onderweg in Amerika 2019
Na een toer door het
westen van Amerika in 2018
bezoeken we de oostkust en treffen ook daar
onderweg soms bijzondere auto's.
augustus
2019
|
 |
 |
Onderweg in Amerika
2022
Vijf weken toeren door de
Verenigde Staten
levert talloze ontmoetingen op met
bijzondere auto's. Een impressie.
mei
en juni 2022
|
 |
 |
Verliefd op Franse vormen
In het Amerikaanse
Oxnard staan in het museum
van
Peter Mullin louter Franse auto's, met name
de meesterwerken van
de carrosseriebouwers.
oktober 2018
|
 |
 |
Een museum dat zijn schatten
verstopt
De waardevolste exemplaren van
de collectie van Petersen
in Los Angeles staan niet in het museum, maar in de
ondergrondse opslag. Een merkwaardige keuze.
oktober 2018
|
 |
 |
Levertijd: een uurtje of twee
Auto's verkopen gaat in
Amerika heel anders dan bij ons,
leert een rondgang langs verscheidene dealers
in Las Vegas. Amerikanen hebben geen geduld.
oktober 2018
|
 |
 |
Kijken mag, aankomen niet
Een curieuze kennismaking
met wel tweehonderd
auto's
die lang geleden door hun bezitters werden
gekoesterd en nu hun laatste rustplaats hebben gevonden.
oktober 2018
|
 |
 |
Een tijdreis met dank aan de gulle gevers
Een deel van de beroemde
Harrah Collection is bewaard
gebleven en staat in het National Automobile Museum in
Reno, Nevada. We gingen er kijken en maakten een tijdreis.
september 2018
|
 |
 |
Flonkerende parade van
topstukken
Zo'n vijftig vooral
exclusieve en bijzondere klassiekers
staan letterlijk te schitteren in de spotlights van het
Blackhawk Museum in Danville. Een impressie.
september 2018
|
 |
|