Onderweg in Amerika

California-Nevada-Utah-Arizona (USA)


●  (Bijna) klassiekers langs de weg
●  Curiosa rond Route 66 
●  Aangepast aan US-markt
●  Populaire sportwagens 
●  Elektrisch rijden
● 
Death Valley en Bodie
● 
Bakkerij Schat    

 
september / oktober 2018
 

  


Opmerkelijke ontmoetingen 
 

Vier weken trokken we door het zuidwesten van de Verenigde Staten, door de onwaarachtig mooie nationale parken, door steden en over het platteland. Onderweg ervaar je hoe anders de alledaagse wereld er hier uitziet. Ook op de weg. De autowereld verschilt sterk van die in Europa: veel pick-ups, nog veel meer SUV's en bij de personenwagens is de sedan nog altijd populair. In die laatste groep scoren de Japanse en Koreaanse merken als vanouds hoog, vaak met voor de Amerikaanse markt ontwikkelde modellen. Ze hebben dezelfde naam als bij ons, maar zijn helemaal anders. Tussen al die gewone afwijkende auto's doken er af en toe een paar op die extra aandacht trokken. Hieronder een overzicht van een aantal van die opmerkelijke ontmoetingen.  

 

 

Op leeftijd, maar nog dagelijks in gebruik
Net als bij ons zie je af en toe langs de kant van de weg auto's die al behoorlijk op leeftijd zijn, maar nog dagelijks worden gebruikt. Soms gaat het om speciale liefhebbersmodellen, een andere keer om gewoon een goed onderhouden exemplaar. In alle gevallen onmiskenbaar Amerikaans.

Twee modellen uit de jaren zestig: een tweedeurs (!) Ford en een Chevrolet Chevy II Nova.

Uit dezelfde periode stamt deze Chevrolet Chevelle Malibu convertible, onderweg op de snelweg.

Een laatste blik op de Chevrolet en dan weer snel verder.

Een echte Amerikaanse slee en dan als Station Wagon. De Buick Custom Cruiser is een kleine dertig jaar oud,

Een alleraardigst Canadees echtpaar, beiden in de tachtig, trekt geregeld Amerika door met hun Chevrolet El Camino.
Wat is nou een paar duizend kilometer? De auto is door een gespecialiseerd bedrijfje in Tuscon op verzoek van de
klant aangepast. Zo heeft de wagen tegenwoordig een mooi houten dashboard en een speciaal gemaakte laadklep.  

Een truck voor personenvervoer, deze grote GMC. Niet meer piepjong, maar kennelijk nog goed functionerend.

Begin jaren zeventig liet Ford zijn LTD Convertible er zo uitzien. De puntige neus is typerend.

Deze liefhebber bezocht - net als wij - de Glen Canyondam bij Lake Powell.

Een Lincoln Continental langs de straat geparkeerd in Los Angeles.

Een Amerikaans echtpaar gebruikt hun klassieker om een tocht te maken naar onder meer het
Yosemite National Park, waar we hen troffen. Het is een Pierce Arrow, gemaakt in Buffalo, New York.
De man vertelt de plaatsnaam er met trots bij alsof hij er de burgemeester is.

's Nachts stond de auto gewoon tussen alle andere op de parkeerplaats van het park.
 

Een huis met een brandweerwagen
In San Simeon staat boven op de heuvel het extravagante huis dat de steenrijke krantenmagnaat William Randolph Hearst er liet bouwen. De term 'castle' is met 165 kamers niet overdreven. Het huis is opgesierd door vele antieke onderdelen die uit Europa zijn overgebracht. In het Visitor Center staat een schitterend opgeknapte Dodge brandweerwagen. 

Het megalomane huis van Hearst met het in klassieke stijl gemaakte buitenzwembad.

Op de deuren staan de initialen van de krantenmagnaat.

 

Wrakken als trekpleister langs Route 66
De weg dwars door de Verenigde Staten, van Chicago naar Los Angeles, heeft een magische klank. De nostalgie naar de jaren zestig draagt daar stevig aan bij. In Seligman (Arizona) wil men dat maar al te graag cultiveren. In de hoogtijdagen van Route 66 werd de plaats veelvuldig aangedaan. Nu trekken oude, verwaarloosde auto's zoveel aandacht dat toeristen er voor uitstappen, wat een mooie bron van inkomsten voor de toeristenindustrie is.

Een oude Ford in de hoofdstraat van Seligman, bij een antiek Texaco-bord, trekt natuurlijk de aandacht.

Toeristen vinden de oude wrakken kennelijk een bijzondere belevenis.

In de hoogtijdagen van Route 66 was de plaats een populaire rustplek.

Ooit reed de plaatselijke politie met deze Chevrolet. Dat wil men de toeristen in elk geval laten geloven.
Misschien is het waar, maar misschien ook niet.

Bij verschillende oude auto's zijn oogjes op de ruit getekend, verwijzend naar de populaire Cars-films.

Als je 'm opknapt zou het nog een echte liefhebberswagen kunnen zijn, zo'n naoorlogse Packard.

Op de verroeste motorkap prijkt een ornament dat tegenwoordig om veiligheidsredenen verboden zou worden.

Wat schetst onze verbazing als er ook een echte Edsel blijkt te staan, ooit als taxi ingezet.

Een magische naam in autokringen, maar de magie is wel door de tijd aangetast.

Dit model is van het laatste jaar waarin de Edsel werd gemaakt. Het is één van de grootste mislukkingen in de autohistorie.

Twee keer een oude Chevrolet bij één van de vele toeristenwinkeltjes.

Please stay out of our car, staat er op een briefje bij de zijruit. Het is immers een bezienswaardigheid.

De Route 66-manie in Seligman heeft een hoog kermisgehalte.

Zo'n oude takelwagen maakt ook altijd indruk.

Verroest en verder onbruikbaar, maar je blijft er met je tengels van af.

Een verkoper van allerlei souvenirs heeft een oudje in zijn winkel gezet.

De hippie-generatie reed met zo'n Volkswagenbus de hele route.

Je kunt het nog curieuzer maken met een A-Ford Hot Rod of oude Austin Healey. Ze staan gewoon ergens achter in een winkel.

Elvis en motorfietsen: ze kunnen bij nostalgie naar Route 66 van weleer niet ontbreken.


Amerika's favoriete sportwagen

De nieuwste Ford Mustang is in Californië zo razend populair dat het nauwelijks een bijzonderheid is. Je ziet er tientallen iedere dag. De jongste versie doet herinneren aan die van 1965, een waanzinnig succes in die tijd. Van geen enkel nieuw model werden er in het eerste jaar zoveel verkocht. De aankondiging van Ford om in de toekomst in Amerika alleen nog SUV's en pick-ups aan te bieden, geldt niet voor de Mustang. Zo'n kaskraker koester je.

Op elke parkeerplaats langs de toeristische kustroutes vind je wel een Mustang (en vaak wel meerdere).

Ook bij de hotels in de nationale parken kom je de sportwagen tegen.

Op de verzamelbrochure van Ford staat de Mustang voorop. Er zijn ook verschillende actiemodellen. 

De Chevrolet Camaro (links) is lang niet zo populair als de Ford. Rechts de enige échte Amerikaanse sportwagen: de Corvette.

Ook de retro-gestileerde Dodge Challenger is een verkoopsucces, met een knipoog naar de vroegere muscle cars.

 

Reizen met een camper
Kampeerwagens zijn in Californië in het seizoen zó gewoon dat ze niet eens meer opvallen. De maten variëren van fors tot overbemeten, met uitschuifbare zijkanten. Veel campers worden verhuurd aan (buitenlandse) toeristen, maar sommige lenen zich daar niet meer voor. 

Een camper van het compacte formaat. Bij tientallen zie je ze op een dag.

Op de foto is niet eens goed te zien hoe uitgeleefd en onverzorgd deze camper op Toyota-basis is.
Dat weerhoudt de gebruikers er niet van ermee langs de mooie kustroute te rijden.

Je ziet het geregeld: een auto die achter de camper is vastgemaakt en meerijdt. En dan zijn het
lang niet altijd kleine autootjes. De meest opmerkelijke combinatie die we tegenkwamen was een
camper met daarachter een pick-up waarop een motorfiets stond.

Ook deze combi is opvallend. Gefotografeerd vanuit de auto: een zware pick-up met daarachter een oplegger
waarop het slaapdeel van een camper staat, plus een Jeep Wrangler. Dit mag in de VS zo de weg op.

 

Exclusiviteiten in de showwereld van Las Vegas
Alles is groot en opvallend in Las Vegas, waar in één van de casinohotels zelfs binnen gondels varen in een nagebouwd decor dat verwijst naar Venetië. Niemand is verbaasd hier van die verlengde limousines aan te treffen. Ze zijn zo alledaags dat we niet eens de moeite hebben genomen er een foto van te maken. Behalve dan van de nieuwste trend: de limousine op basis van een SUV.
We kwamen er nog meer onalledaagse modellen tegen.

Een verkleinde Eiffeltoren en gondelvaart in één van de hotels. Dat is Las Vegas ten voeten uit.

De SUV van Lincoln vormt de basis voor de ombouw.

Je struikelt er niet over in Las Vegas, maar af en toe duikt toch een hele dure sportwagen op. 

Een Franse foodtruck op een nagebouwd Venetiaans pleintje in hotel The Venezian.
Frankrijk, Italië... ze liggen vanuit Amerika gezien dicht bij elkaar. 

Een Chevrolet Corvette is de hoofdprijs bij een van de vele gokpaleizen. 


Porsche-club in de Valley of Fire

Bij de ingang van het Valley of Fire State Park (in Nevada) troffen we een groep Porsches die in clubverband een dagje ging toeren. Het duurde even voordat iedereen een toegangskaartje had gekocht, waardoor de colonne stil kwam te staan.

968, 911, 924: verschillende Porsche-typen deden mee.

De 968 is duidelijk een Amerikaanse uitvoering met onder meer dikkere bumpers.

Opvallend: alle rijders zijn mannen en ze hebben geen passagiers.

Om steenslagschade te voorkomen, heeft deze 911-bezitter de neus van zijn auto ingepakt.
Kennelijk was niet iedereen zeker of zijn Porsche het wel zou halen. Achteraan reed de bezemwagen met trailer.

 

Voor de Amerikaanse markt
Nog altijd zijn de Verenigde Staten voor autofabrikanten een belangrijke afzetmarkt. Op een slimme manier proberen de fabrikanten de Amerikaanse klant voor zich te winnen. (Lees ook het verslag over auto's verkopen in Amerika). Daarbij kan de naam of het model anders zijn dan in Europa of Azië.

De Opel Cascada wordt in Amerika als Buick aan de man (en vrouw) gebracht. Ook de Mokka heeft een Buick-label.

Toyota speelde enkele jaren terug slim in op de populariteit van de Prius door een heel ander model
(met hybride-aandrijving weliswaar) als Prius C in de markt te zetten.

Amerikanen houden meer van sedans dan van hatchbacks. Bij de Ford-dealer staat dus ook een Fiesta met kont.

Speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde Volkswagen een goedkopere, minder verfijnde Passat.

Ook de Jetta ziet er anders uit dan het model dat wij in Europa met die naam kennen.

De Atlas is een grote SUV van Volkswagen, ook speciaal voor de Amerikanen gemaakt.


Milieuvriendelijk rijden: nog lang niet algemeen

Californië mag de staat zijn die zich het meeste inzet voor het klimaat en het milieu, dat blijkt niet uit het aantal écht milieuvriendelijke auto's dat je tegenkomt. Net als bij ons is het aantal elektrische auto's beperkt en voornamelijk zijn het Tesla's. Het nieuwste type 3 is in de Verenigde Staten al leverbaar en duikt geregeld op.
Toyota en Honda verkopen ook modellen die lopen op waterstof, respectievelijk de Mirai en de Clarity. Maar let op dat je niet op het verkeerde been wordt gezet. Vrijwel identiek aan de waterstof-Clarity is er een plug-in Hybrid.

Links de Tesla X, rechts het model 3.

Bij ons is de Opel Ampera een bijzonderheid, zijn broertje Chevrolet Volt is even exotisch.

Het lijkt op een waterstofversie van Honda's Clarety, maar het is een plug-in Hybrid.
Waar bij dit model een typeplaatje op het voorspatbord zit, heeft de waterstofauto een klein roostertje.


Personenvervoer met busjes

De gele schoolbussen kom je door het hele land tegen, in alle vormen en maten. Ze zijn te gewoon om er veel aandacht aan te besteden. Voor ons Europeanen is de vormgeving van de kleinere touringcars wél bijzonder. Ze hebben een voorzijde en cabine van de zwaardere uitvoeringen van de pick-up met daarachter een busopbouw. Dat levert een bijzondere combinatie op.

Een kleine schoolbus op Chevrolet-basis.

Dit grote busje voor luxe personenvervoer is gebaseerd op de Ford F-reeks.

Toeristenvervoer in Zion National Park.

Op deze manier kun je in San Francisco de stad bekijken.

Bezoekers aan de Antelope-canyon worden in open pick-ups naar de plaats van bestemming gebracht.
 

Bijzondere bestellers voor post en pakjes
Postbezorgers en de pakketdiensten maken geen gebruik van standaard bestelwagens als een Mercedes Sprinter of Ford Transit, maar van aangepaste bestelwagens, waarbij functionaliteit duidelijk de boventoon heeft gevoerd en vormgeving onbelangrijk is gevonden.

Bestelwagentje van de Amerikaanse post.

Pakketdiensten DHL en UPS hebben bestelwagens waarbij vormgeving geen rol lijkt te hebben gespeeld.
 

Een vleugje Holland bij Bakkerij Schat
Het is een nationale bekendheid en het is er razend druk: de bakkerij van Erick Schat in Bishop. De bakker maakt brood en banket naar Nederlandse traditie. De winkel is aangekleed met klompen, tulpen en molens en aan de wand hangt het portret van koning Willem Alexander en koningin Maxima. Voor de promotie maakt het bedrijf gebruik van een opvallend gekleurde bestelwagen. Die is echter zo Amerikaans als het maar zijn kan: gebaseerd op een Jeep. 

Klompen aan het plafond en ons koningspaar aan de muur. Op de toonbank echte stroopwafels.

Toeristen in Bishop weten door de Jeep waar ze zijn moeten voor Erick's bakkerij.

Na de oorlog maakte Jeep ook bestelwagens.

Het interieur is zeer spartaans. De officiële merknaam is dan nog Willys. 


Uitgeschakelde brandweer in Death Valley
Een indrukwekkend nationale park is Death Valley, vooral berucht vanwege de hoge temperaturen. Bij een van de 'oases' in de woestijn staat een oude brandweerwagen die inmiddels ook niet tot leven gewekt kan worden om zijn taak uit te voeren.

Zelfs al is het 40 graden: zo'n oude brandweer vraagt erom op de foto gezet te worden.

De merknaam International is nog net op de neus te lezen.

In de zomer is 50 graden of meer geen uitzondering. Advies: niet wandelen na 10 uur 's ochtends.
 

Spookstad met spookauto's
Alleen via een onverharde weg van een aantal kilometers is het verlaten spookstadje Bodie te bereiken. Het ligt in de Bodie-heuvels ten oosten van de Sierra Nevada in Mono County in Californië, ongeveer 120 km ten zuidoosten van Lake Tahoe. Ooit was de plaats welvarend vanwege de vondst van ertsen. Daarna zijn de bewoners weggetrokken; hun huizen zijn blijven staan. Het is tegenwoordig een openluchtmuseum. De vrachtwagens passen uitstekend in dit decor.

Een origineel spookstadje, maar ontwikkeld tot toeristische trekpleister. 

Net als de huizen is de vrachtwagen blijven staan en inmiddels onbruikbaar.

De Dodge Graham is uit 1927, vermeldt het bord op de voorzijde.
 

Op drie wielen door het land
Dit is weer eens een andere vorm van vervoer. De driewieler heet Slingshot en is een product van Polaris, gevestigd in Roseau, Minnesota. In Amerika is het voertuig te koop voor bedragen tussen 25.000 en 30.000 dollar. Voor de aandrijving zorgt een 2.4 liter motor van General Motors.

Hier heb je naast een bijzonder rijplezier ook veel bekijks mee.

Het is geen auto en geen motorfiets, maar iets daar tussenin.
 

Gewoon twee foto's van onderweg
Nee, dit zijn geen reclamefoto's uit de brochure van Jeep, maar gewoon plaatjes van plaatsen onderweg in een van de parken. Jeep is een populair merk in de VS, mede dankzij de inspanningen van de onlangs overleden CEO van Fiat-Chrysler (waartoe Jeep behoort), Sergio Marchionne. 

Voor een mooi plaatje fotografeer je gewoon twee geparkeerde auto's.

Photoshoppen is niet nodig. Dit is puur natuur.