Onderweg
in Amerika (2)
Washington - Maryland - Pennsylvania
New York -
Vermont- New Hampshire
Maine - Massachusetts (USA)
●
Taxi's in Washington
●
Auto's voor de post
●
Oude en nieuwe Jeep pick-up
●
Klassieke Volkswagens
●
Foodtrucks
●
Campers en andere
exclusiviteiten
augustus 2019
Opmerkelijke ontmoetingen: het vervolg
Najaar 2018 maakten we een reis door het
westen van de Verenigde Staten. Onderweg zagen we allerlei opmerkelijke auto’s,
nog afgezien van het sterk verschillend straatbeeld met veel pick-ups en SUV's.
Een aantal van die ontmoetingen legden we toen vast. Dat overzicht krijgt nu een vervolg op basis van een reis aan de oostkust. Ook
hier weer veel grote auto's, vooral op het platteland. Op de parkeerplaats van
de supermarkt staan meer pick-ups dan je een heel jaar in Nederland ziet.
Hieronder een aantal van die bijzondere ontmoetingen.
 |
Reismaatje
Ons reismaatje voor twee weken is dit keer een Ford Escape, het model dat we in Nederland
kennen als Kuga. De allervriendelijkste medewerker van verhuurmaatschappij Alamo
in Washington laat ons kiezen tussen een witte of een zwarte auto. Het wordt
zwart. In dit geval
wil dat zeggen: helemáál zwart. Tot en met de achterramen en wielen. Alleen de
grille heeft wat streepjes chroom. Het zal niet ieders smaak zijn, maar als
vakantieauto was ons maatje een aangename reisgenoot.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Taxi’s met een zilveren veeg
De reis begint in de hoofdstad Washington. Waar gele taxi’s het straatbeeld van
New York domineren, zijn ze hier rood met een zilvergrijze dynamische veeg
tussen voorwiel en achterkant. Allerlei merken en typen van uiteenlopende
jaargangen worden als taxi ingezet. De traditionele Ford Crown Victoria met
achterwielaandrijving is al enige tijd niet meer in productie, maar nog wel
actief als personenvervoerder. Daarnaast krijgt de traditionele taxibranche
concurrentie van Uber, maar die zijn op een sticker na niet anders dan andere
auto’s.
Japanse modellen vormen een
meerderheid, waaronder de hybride Toyota Camry (midden en rechts).
De Ford Crown Victoria is nog steeds
niet uitgestorven.
Post vraagt speciaal vervoer
Het museum van de US Post in Washington toont niet alleen verschillende
collecties heel bijzondere postzegels. Het geeft ook een overzicht van de
historie van het postvervoer over land en door de lucht. Een postkoets, oude
postauto’s, vliegtuig, trein en vrachtwagen brengen de geschiedenis tot leven. Een
vroege postauto is gebaseerd op de A-Ford, met een fraaie houten carrosserie.
Daarnaast staat een postwagen uit de moderne tijd. Die is niet afgeleid van een
bestaande bestelwagen, maar speciaal voor de post ontwikkeld. Op basis van een
General Motors-chassis maakt Grumman de zogeheten Long Life Vehicle,
aangedreven door een Chevrolet-motor. De auto heeft rechts stuur zodat de
chauffeur niet hoeft uit te stappen om de post in de brievenbussen te doen die
langs de weg staan. Tussen 1987 en 1994 kocht de post er 100.000 met de opdracht
dat ze minimaal 20 jaar moesten meegaan. De Grumman verving de postwagen op
basis van de Jeep DJ-5. In Bar Harbor in de staat Maine troffen we bij toeval in
de tuin bij een huis nog zo’n oude Jeep.
 |
Het eerste postvervoer ging met de
postkoets.
Een A-Ford ingezet door US-Mail.
De LLV is speciaal voor het
postbedrijf ontwikkeld op basis van GM-techniek.
Trein en vrachtwagen vervoeren de
post over grotere afstanden.
Al vroeg kwam daar ook luchtpost
bij.
Jarenlang gebruikte de post een Jeep
DJ-5 (met enkel voorwielaandrijving) als postwagen.
Revival van de Jeep pick-up
In de sfeer van de Jeeps blijvend: in de buurt van Chester (Vermont) zien we een klassieke Jeep pick-up te koop
staan. Na de oorlog bood de fabrikant
niet alleen de bekende terreinauto aan, maar ook andere civiele versies zoals
een stationcar en pick up. Dit is een mooi behouden exemplaar. Eerder op
dezelfde dag - is het toeval? - zagen we bij de dealer in Bennington de nieuwste
pick up van het merk. Een vertrouwde naam is daarvoor van stal gehaald:
Gladiator. De basis is de Wrangler.
Een fraaie Jeep pick-up, goed
gerestaureerd.
De auto stond te koop. Wat de wagen
moest opbrengen, stond er niet bij.
Net als de 'gewone' Jeep heeft ook
de bedrijfsversie vierwielaandrijving.
De pick-up is terug van weggeweest,
de naam Gladiator is weer van stal gehaald.
De wagen heeft een dubbele cabine en
relatief kleine laadbak.
De Gladiator (links) is gebaseerd op
de Wrangler (rechts).
Naar Amerikaans gebruik staan veel
nieuwe auto's ook bij Stephens buiten voor het pand.
Vier onmiskenbare Amerikaanse
merknamen: Chrysler, Dodge, Jeep en RAM.
Liefhebber, verkoper, verzamelaar
We rijden in het plaatsje Wayne in de staat Maine als aan de rechterkant bij een
woonhuis een garage opvalt waarin, zo te zien, vier bijzondere auto’s staan gestald. De
deuren staan open. Ervoor staat een oude Volkswagen Kever. Ze blijken eigendom
te zijn van een man die een goede boterham verdient met het verkopen van nieuwe Porsches. In
Florida! Hij doet dat de helft van het jaar. In zijn garage hier staan twee
Porsches 356, een 911 en een Volkswagen T1 pick-up met dubbele cabine. Die
laatste is zijn favoriet. Wat verscholen staat er nog een vijfde auto, een
Triumph Spitfire. Ze zijn allemaal schitterend gerestaureerd, niet door hemzelf
overigens. De motor van de T1 is onlangs gereviseerd en lijkt wel nieuw. Ook van
binnen ziet alles er perfect uit. Alleen jammer dat zijn hond wat minder zuinig
is op de bekleding van de dichte Porsche, laat hij weten. Het dier wil graag krabben en dat is te
zien. Aan de overkant van de weg staat nog een oude Kever. We hebben er niet
naar gevraagd, maar het kan geen toeval zijn. De zwarte Kever is trouwens van
1955 en als Amerikaanse versie herkenbaar door de richtingaanwijzers en de
zogeheten sealed beam koplampen.
 |
Als je dit in het voorbijrijden ziet,
stop je toch even om beter te gaan kijken.
Een luxe garage voor - op het eerste
gezicht - vier auto's.
Een Amerikaanse Kever uit 1955, mét
richtingaanwijzers maar nog in combinatie met klein achterruitje.
De eigenaar heeft in totaal vijf
auto's in zijn garage staan.
Dit is duidelijk de werkplaats van
een liefhebber.
Twee Porsche 356's: een open en een
gesloten versie.
De restauraties zijn perfect
uitgevoerd. De bekleding moet opnieuw worden gedaan vanwege de hond.
De Porsche-verkoper heeft geen enkel
probleem met geïnteresseerde passanten.
Zijn en mijn favoriet, een T1
pick-up met dubbele cabine, nog zeldzamer dan een busje.
De motor ziet er uit als nieuw. Dat
klopt ook wel in zeker zin: hij is zojuist gereviseerd.
Aan de overkant van de straat staat
nog een oude Kever.
Klassieker of
onderdelenleverancier?
In het oosten van de Vereningde Staten zijn veel plaatsnamen hetzelfde als die
in Groot-Brittanië en Ierland. Zo is er ook een Belfast, in de staat Maine. Daar
is The Beetle Shop gevestigd, een klein familiebedrijf dat sinds 1977
gespecialiseerd is in Volkswagens Kever en bussen. Ze veranderen oudjes in
klassiekers, maar doen vooral zaken als verkoper van onderdelen. Voorraad is er voldoende. Er
staan heel wat afgeschreven Transporters. De meeste missen een onderdeel of wat.
Of een halve auto. Waarschijnlijk worden deze nooit meer opgeknapt en dienen ze
alleen als leverancier van onderdelen. Tussen de klusobjecten staan
een fraaie T1 kampeerwagen en een T3 Synchro. Dat zijn geen alledaagse modellen
en best wat geld waard. Er is niemand die er wat over kan vertellen. Als ik wat
foto's maak, begint een voorbijkomende vrouw spontaan te vertellen dat ze ooit
een kampeerbusje had. Ze bewaart goede herinneringen aan de reizen, maar minder
aan het ongeluk dat het einde van haar Volkswagen betekende. Misschien hadden ze
‘m hier nog kunnen opknappen...
 |
The Beetle Shop
is een klein familiebedrijf gespecialiseerd in oude Volkswagens.
Er staat één
Kever, voor de rest handen vol (restanten) van VW-busjes.
Zo'n oud busje
- de Volkswagen T1 - is vandaag de dag in deze staat heel wat waard. Zeg zo'n
100.000 dollar.
Een T1 en T2,
waarbij de laatste er duidelijk minder goed uitziet.
Er is nog
voorraad volop. Klusobjecten of onderdelenvoorraad?
Bij een aantal
is het antwoord duidelijk. Die worden bewaard voor de onderdelen.
Tussen de
Volkswagens staat een verdwaalde Alfa Romeo.
Een Transporter
synchro met vierwielaandrijving is een echte liefhebbersauto.
Vandaag is de
winkel/werkplaats gesloten.
Tegen elk aannemelijk bod
Het bedrijf Twisted Iron Customs aan de Dodge Road (!) in Edgecomb in de
staat Maine verkoopt, onderhoudt en repareert auto's, motorfietsen en trucks. Of
wat daarvan over is, te oordelen naar wat langs de kant van de weg staat
uitgestald. Bij sommige modellen lijkt een oud-ijzerprijs het meest reëel, maar
wordt er toch meer voor gevraagd. Vragen is nog niet hetzelfde als krijgen. Het
is maar wat de gek
ervoor geeft. Een Chevrolet uit 1953 lijkte het beste wat te koop is. Op de voorruit zit een prijskaartje van $ 10500, op de zijruit is
het bedrag al gedaald tot $ 7995. Dat is snel verdiend. Voor een Kaiser Jeep
M715 van het leger uit 1968 (met wat gebreken...) vraagt de verkoper een kleine $ 2500,
maar tegen een ander aannemelijk bod wil hij er ook vast afstand van doen.
Je moet een echte liefhebber van veel knutselen en restaureren zijn wil slagen
bij deze handelaar. Hij vertelt dat er wel een paar keer per dag
mensen langskomen om interesse te tonen. Hij vindt het best dat we wat foto's
maken. We krijgen zijn visitekaartje mee. Voor het geval we belangstelling
mochten hebben ...
 |
Gewoon langs de
kant van de weg, de uitstalling van een handelaar.
Het bedrijf
doet in auto's, motorfietsen en trucks.
Dit is verreweg
het best uitziende (en meest complete!) aanbod: een Chevrolet uit 1953.
Kun je dit nog
serieus een auto noemen?
De wagen rechts
is uit 1948. Er zit een prijskaartje op: $ 2,795.-
Helemaal vooraan
(voor extra aandacht?): een militaire Kaiser Jeep. Koopje! Nog geen 2500 dollar.

We krijgen een
visitekaartje mee, voor als we belangstelling mochten hebben. De kans is niet zo
groot...

De website van
het bedrijf laat eerlijke foto's zien. What you see is what you get.
Geen schuurvondst maar bosvondst
De verhalen zijn legendarisch: in een oude schuur achter een huis staat een
decennia lang vergeten waardevolle klassieker. In kennerskringen heet dit een
schuurvondst. Tijdens een (pittige) wandeling bij Echo Lake State Park doen we
een bosvondst: een verwaarloosde Ford model 1949/1950. Nou mag je dit niet echt
de variant van een schuurvondst noemen, want meestal kun je daar nog wel wat
mee. Dat is hier maar de vraag. Veel meer dan chassis en een stukje voorkant is
het niet. Dit had natuurlijk opgeruimd moeten worden, maar kennelijk voelt
niemand zich daartoe geroepen. Dat past wel bij het beeld van het land.
Midden in een
bos bij aangelegde wandelroutes: een autowrak dat opgeruimd had moeten worden.
Uit de voorkant
en het dashboard is op te maken dat het om een Ford uit 1949 of 1950 gaat.
Husselen met namen
Samenwerking is binnen de auto-industrie geen noviteit. Het gebeurt veel en
vaak. Soms leidt dat ertoe dat merken een product van een ander onder eigen naam
op de markt brengen. In Amerika liepen we aan tegen twee (bekende) voorbeelden.
Het eerste is al weer van enkele jaren geleden, de Volkswagen Routan, inmiddels
al weer vijf jaar uit de prijslijsten verdwenen. Het was feitelijk een Dodge
Grand Caravan/Chrysler Town & Country, de familiewagen die in Europa bekend
staat als Voyager. De naam is ontstaan door de letters van de Europese
typebenaming Touran wat door elkaar te husselen.
Een twee voorbeeld komen we tegen op een van de parkeerterreinen voor een
winkelcentrum. Het is een Chevrolet City Express (met twee s’en). Die
bestelwagen komt ons wel heel bekend voor, hoewel die in Europa niet leverbaar
is. Het is dan ook weinig anders dan een Nissan NV200 met een Chevrolet-neusje.
In 2018 werd de verkoop gestaakt. De verkopen vielen tegen en Chevrolet liep
ertegen aan dat er in de magazijnen onderdelen opgeslagen moesten worden die
voor geen enkel ander model van het merk bruikbaar waren.
 |
 |
Een flinke maat groter dan de Touran
is de Amerikaanse Volkswagen Routan.
Nee, het is
geen Nissan, maar een Chevrolet en ja, het is een Nissan en geen Chevrolet.
Amerikaanse sleeën
De SUV'en en pick-ups hebben de Amerikaanse benzineslurpende sleeën als
karakteristieke auto's in het straatbeeld vervangen. Toch zie je de grote sedans
nog met enige regelmaat, zeker op het platteland, soms vele jaren oud. Hieronder
slechts een paar van die karakteristieke ontmoetingen.
Op de route tussen appartement en metrostation
in Washington stond deze Mercury Cougar XR7 van begin jaren '70.
Een fraaie en goed onderhouden
Lincoln Continental in de buurt van het Capitool in Washington.
Een moderne Ford-sedan bij de
politie in Washington en een oude bij het taxibedrijf in Boston.
Het vinyldak moet suggereren dat het
een cabriolet is. Ergens bij een winkelcentrum onderweg.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar
wel echt Amerikaans: een slee van een personenbusje: Chevrolet Express.
Bussen te water
Een toeristische attractie in Boston: een gecombineerde stadsrondrit en -vaart
met een amfibische bus, de Duck-toer. De voertuigen zijn replica’s van de 21.000
DUKW’s die het Amerikaanse leger in de Tweede Wereldoorlog gebruikte als
bevoorradingsvoertuig tijdens amfibische landingen, zoals bij de Franse kust na
6 juni 1944. De vier letters staan respectievelijk voor ‘ontworpen in 1942’,
‘amfibisch transportvoertuig’, ‘met zeswielaandrijving’ en ‘dubbele achteras’.
General Motors was de fabrikant.
Toen in 1994 het idee voor de toeristentrips ontstond, werd gebruik gemaakt van
de oude, originele legervoertuigen. Eerst vier, later twintig in totaal. In de
praktijk bleek behoud en onderhoud te kostbaar en wilde men daarnaast een
zuiniger biodieselmotor. De huidige 28 voertuigen zijn allemaal moderne
reconstructies, onder meer voorzien van camera’s aan alle kanten om de chauffeur
bij te staan bij het manoeuvreren door de stad. In 1942 kostte één DUKW ruim
10.000 dollar; de replica’s vergen een investering van 700.000 dollar per stuk.
 |
De Duck-toerbussen zijn nagebouwd
naar het voorbeeld van legervoertuigen.
Een stadstoer betekent ook: te
water.
Instappen doe je aan de achterkant.
In de oorspronkelijke opzet werden
echte oude leger-amfibieën gebruikt.
Hotels op wielen
Het aantal caravans en
kampeerwagens lijkt aan de oostkust geringer dan in het westen, maar ze zijn zo
mogelijk nóg groter. Bovendien is er een grote variëteit aan formaten, soorten
en uitvoeringen: aangepaste personenbusjes, opzethuisjes op een pick-up en
campers van het formaat stadsautobus. Niet zelden wordt achter de camper een
personenauto of zelfs SUV meegetrokken. Bij de luxere campers en caravans kunnen
de zijkanten uitschuiven voor meer leefruimte binnen.
Een oude camper op basis van een
Toyota in een woonwijk in Washington.
Een 'opzethuis' op een pick-up en
een aangepaste bestelwagen.
Twee assen zijn geen zeldzaamheid en
zelfs een drie-asser is mogelijk.
Kampeerwagen van het formaat
autobus, niet zelden met een auto erachtrer.
Eten uit de bestelwagen
Foodtrucks: hét modieuze fenomeen van deze tijd is alom aanwezig, bijvoorbeeld
in de straten van de hoofdstad Washington om de vele ambtenaren tussen de middag
een - doorgaans warme - maaltijd te bezorgen. Eind van de ochtend komen ze
aanrijden, in de loop van de middag vertrekken ze weer. Een hele straat vol,
waarbij elke truck een eigen specialiteit verkoopt. Allerlei merken en vormen
van bestelbusjes zijn de basis van de rijdende keukens.
Een luxeproduct...
In de chique winkelstraat van Boston staat de showroom van Tesla. Het hele
productgamma van drie modellen wordt er geshowd. Niet dat er iets onverwacht te
zien is, maar de aantrekkingskracht is toch zo groot dat we even naar binnen
gaan.
Te midden van winkels met hele luxe
producten: de showroom van Tesla in Boston.
De productie van het 'massamodel',
de Tesla 3, komt nu goed op gang.
Met de achterdeuren open komt het
bijzondere karakter van de X goed tot uiting.
De taaie overlever
Afgelopen decennia heeft General Motors afscheid genomen van een aantal van zijn
merken. In 2004 werd de laatste Oldsmobile verkocht, in 2009 de Pontiac. Het
speciaal gecreëerde merk om de slag met de Japanners aan te gaan, Saturn,
sneuvelde in 2010. Buick bleef alleen nog bestaan omdat het merk in China een
goede naam heeft. GM concentreert zich op Chevrolet en Cadillac. Alle
reorganisaties is het vroegere truckmerk GMC ontlopen. Personenwagens worden
niet geleverd, maar wel SUV’s en pick-ups.
En tot slot...
...zijn er nog van die individuele bijzonderheden die erom vragen om op de foto
vastgelegd te worden.
Deze verkoper van gebruikte modellen
is van alle markten thuis, de keuze is ruim: Mazda Miata (bij ons MX-5),
Saturn, T-Ford pick-up, Volkswagen Passat en Chevrolet pick-up.
Een klassieke Mercedes-Benz SL is
ook hier een liefhebbersmodel.
Koplampen en bumpers wijken duidelijk af van de Europese uitvoeringen.
Van een forse pick-up kijk je hier
na een dag al niet meer op, maar deze is niettemin uitzonderlijk.
Kleine achterdeurtjes die tegen de
richting in open gaan, zijn niet voorbehouden aan de Mazda RX-8
of het vroegere model van de Mini Countryman. De Scion Ion coupé heeft ze ook.
Een Toyota Solara convertible. In
ons continent nooit leverbaar geweest.
De typenaam heeft wel ooit gestaan op een model van het lang overleden merk
Talbot.
Het Amerikaanse aanbod van
Aziatische merken is duidelijk anders dan bij ons.
Dit is slechts een voorbeeld: de Hyundai Elantra.
In Californië struikel je erover,
aan de oostkust is het een exclusief model, de Ford Mustang.
Veel chroom en opsmuk kom je ook
tegen bij vrachtwagens.
Heel wat oude trucks worden nog
ingezet voor reclamedoeleinden. Aandacht verzekerd!
Het rook lekker op een
parkeerplaats. De bron bleek deze bestelwagen, waarin pizza's werden gemaakt.
Het nummerbord paste daar wel bij. Kennelijk was de versie met een A al
vergeven.
Grote bestelwagens waarbij het
ontwerp niet echt belangrijk lijkt te zijn. Je ziet ze met grote regelmaat.
Een echte Amerikaanse
brandweerwagen.
Hier moet je in Manchester zijn voor
de Land-Rover Experience. Dat is alleen aan het schildje te zien.
In het land van de Jeep is de
klassieke Britse Land-Rover een buitenbeentje.
Luxe auto's in de dure wijk van
Boston: we zagen vele Range Rovers,
de nieuwste G-serie van Mercedes-Benz en een Mercedes-Maybach.
Een BMW Z8 zie je niet dagelijks,
zeker niet achteloos aan de kant van de weg geparkeerd.
Met een klassieke of moderne BMW val
je hier wel op, zeker als je kiest voor zo'n kleur.
We kenden 'm al, maar toch nog even
een plaatje van de Volkswagen Atlas,
de grote SUV speciaal voor de Amerikaanse markt.
Subaru is in Amerika veel minder
exclusief dan bij ons. Het merk heeft ook een grote SUV in het programma, de
Ascent.
Niet echt exclusief, maar gewoon
omdat ik het een leuk model vind: de Honda Element.
Anders dan de versie hierboven zijn
bij deze modellen de spatborden gewoon gelakt.
Five dollar car
Een tastbare herinnering gaat mee naar huis: de Chevrolet Impala SS van 1966.
Een échte Amerikaanse auto. In
dit formaat zijn er geen importbelemmeringen of vervoersproblemen. De dealer is
in dit geval Walmart. President Trump zal het niet leuk vinden, maar ook deze
Amerikaan is Made in China. Prijs: een kleine vijf dollar. Aan de aansporing de hele
serie te verzamelen, hebben we weerstand kunnen bieden.
 |
Onderweg in Amerika
2022
Vijf weken toeren door de
Verenigde Staten
levert talloze ontmoetingen op met
bijzondere auto's. Een impressie.
mei
en juni 2022
|
 |
 |
Onderweg in Amerika
2018
Vier weken toeren door
Amerika. Onderweg zie je dan af en
toe bijzonderheden die erom vragen op de foto gezet te
worden. Een klein beeldverslag van opmerkelijke auto's.
september / oktober 2018
|
 |
 |
Tucker en Studebaker in chocoladestad
De uitgebreidste
presentatie over Tucker en een
tijdelijke expositie over Studebaker zijn een goede reden
voor een bezoek aan chocoladestad Hershey.
augustus
2019
|
 |
|