Onderweg
in Amerika (3)
Tussen Detroit en Salt Lake City
●
Pick-ups van alle
leeftijden
●
Klassiekers en oud roest
●
Restauratie als
hobby/business
●
Variaties op het thema
camper
●
Ode aan Stanley
●
Ford Bronco
mei en juni 2022
Nieuwe bijzondere ontmoetingen
Opnieuw reisden we door de Verenigde Staten,
net als in 2018 en 2019. Dit keer vijf weken, beginnend in Detroit en eindigend in Salt Lake City. Op het programma stonden onder meer
verscheidene nationale parken met ongekende natuurschoon, een kennismaking met
wereldstad Chicago, bezoeken aan maar liefst acht automusea en één -fabriek, een
nadere kennismaking met de historie van Buffalo Bill en bekijken van beroemde en
onbekende kunstwerken in uiterst verzorgde musea.
Onderweg kom je dan af en toe auto's tegen die de aandacht trekken. Hieronder
een impressie van die opmerkelijke modellen. De buitenproportionele SUV’s en
pick-ups niet meegerekend, want die zijn daar net zo gewoon als een Golf
of Fiesta bij ons.
 |
Pick-ups van alle
leeftijden
Al decennia omarmen Amerikanen de pick-up als het handigste vervoermiddel buiten
de grote steden. Je ziet ze in alle soorten en maten, van nieuw tot behoorlijk
oud. Als het nog rijdt, waarom zou je er dan afstand van doen? De Amerikaanse
merken Ford, Chevrolet, GMC en RAM zijn van oudsher sterk vertegenwoordigd, maar
de Japanners en Koreanen blazen tegenwoordig hun partijtje mee. De moderne
modellen hebben veelal een dubbele cabine. Oude pick-ups kennen inmiddels ook
een vriendenkring, waarbij ze - net als bij de personenauto’s - soms bij de tijd
zijn gebracht. Af en toe zijn het ook (al dan niet rijdende)
reclamezuilen.
Een Dodge uit
de jaren vijftig (nog gewoon in gebruik) met daarachter een verre opvolger, de
RAM.
Met zo'n oude
Chevrolet in een mooi bloemperkje trek je als bedrijf wel aandacht.
Onverwoestbaar:
een Ford pick-up van rond 1950.
Een Chevrolet
Apache Fleetside, met op de achtergrond een moderne nakomeling.
De wagen is
verlaagd en gemoderniseerd, al doet het uiterlijk anders denken.
Even naar
binnen gluren.
Deze Chevrolet
Apache van 1958 ziet er een stuk beter uit.
Aangetroffen in
Jackson (Wyoming).
Een paar
generaties Ford bij elkaar.
Dit type Ford
F100 werd tussen 1967 en 1972 gemaakt.
Een F150 Custom
van de generatie erna, van medio jaren zeventig.
Zo'n Ford kan
jaren mee en is nog te goed om weg te doen.
Een oudere
Chevrolet voor dagelijks gebruik: een alledaags beeld in de Amerikaanse straten,
zoals in Chicago.
Je rijdt er net
zo lang mee door tot het echt niet meer gaat (en hij uit elkaar valt).
Moderne
pick-ups van Chevrolet en Ford.
Een moderne
Toyota Tundra. Weggewerkte deurkrukken en een klein raam suggereren een
1,5-cabine.
Een pick-up
hoeft geen saaie vierkante bak te zijn, bewijst de Hyundai Santa Cruz.
Een alternatief
voor de 'traditionele' pick-ups: Jeep Gladiator.
De elektrische
Hummer Pick-up, opvolger van de benzineslurpers?
Klassiekers en oud roest
Bij een reis door zo’n groot land, kom je met enige regelmaat auto’s uit
vroegere tijden tegen. In de plattelandsstaten zijn het vooral
gebruiksartikelen. Bij veel huizen
en boerderijen zie je half of bijna geheel vergane, ooit achtergelaten sedans en
pick-ups.
Het werkwoord opruimen schijnt in sommige streken niet te bestaan. Af en toe
staan er typen bij die opgeknapt nog best de moeite waarde zouden zijn, maar
meestal is aan de ondergang niet meer te ontkomen.
In Sheridan lopen we aan tegen het pand van een oude dealer, verlaten en
verwaarloosd. Op de gevel zijn de merknamen nog net leesbaar: Ford, Mercury en
Lincoln. Daartussen ook Comet. Dat betekent dat het pand van 1960 of 1961 moet
zijn. Comet was aanvankelijk gepland als een model van Edsel, maar na het
verdwijnen daarvan in 1960, werd het korte tijd een zelfstandig merk om later
een typenaam van Mercury te worden. Op het terrein staan nog restanten van
auto's van vroegere tijd. Niemand heeft de moeite genomen ze weg te halen.
Het is niet alleen treurigheid. Er zijn ook liefhebbers die een oude auto als hobby hebben en ermee op pad
gaan. De oudjes worden goed verzorgd, al dan niet technisch aangepast aan de eisen van deze tijd.
 |
 |
's Avonds even
toeren en showen in Mainstreet van Rapid City.
Bij het
binnenrijden van Rapid City zien we in de verte nog een enthousiasteling met
zijn klassieke auto.
Een Plymouth
Savoy van eind jaren vijftig bij de hete bronnen van Hot Spring Statepark.
De wagen heeft
een minstens zo karakteristieke caravan.
De staartvinnen
nog eens duidelijk naar voren gebracht.
Je gaat met de
camper met vakantie, maar wilt wel je klassieker meenemen. Dat kan!
Twee dagen
nadat we de combinatie zagen in Wall, troffen we alleen de auto bij Devils Tower.
De Dodge Dart
Swinger is van 1971.
Een Mercury
Cougar van 1968 in het karakteristieke westernstadje Deadwood.
Kenmerkend
mode-element van die tijd: wegklapbare koplampen.
In de
hoofdstraat van Deadwood zien we deze oude Dodge.
Zelfkennis en
humor kan de bezitter niet worden ontzegd.
Het stadje is
een prima decor voor deze auto.
Op zondag rijd
je in het dorp Ten Sleep (Wyoming) met
je Ford Thunderbird langs het 'Drive Thru'-restaurant.
De achting voor
de fotograaf steeg toen hij er direct een 1957-er in herkende...
Een Pontiac
Grand Am (1969), eveneens in Ten Sleep.
De auto ziet er
perfect uit. Echt van een liefhebber.
Het vinyldak
van deze Buick LeSabre 1973 in Jackson heeft de tijd minder goed doorstaan dan
de rest van de auto.
Dit exemplaar
in Detroit ziet er beter uit. Jammer van die niet bij 1973 passende wielen.
Onderweg
gespot: chiquere modellen van weleer: Lincoln.
Deze Chevrolet
Malibu heeft ook betere tijden gekend.
Een klassieker
als onderdeel van een verhuizing. De Ford Mustang was volgepakt met
verhuisdozen.
Onder een dikke
laag stof weggestopt in een chique wijk van Dearborn: American Motors Ambassador.
Even verderop
in dezelfde wijk, een Chevrolet Caprice Classis, nog bijna als nieuw, maar toch
zo'n 30 jaar oud.
En weer een
paar straten verder: Cadillac Sedan de Ville van begin deze eeuw met een half
vinyl dak.
Een afgedankte
Lincoln is een lijk van een lijkwagen.
Niet zo'n heel
zeldzaam beeld in Amerika: wrakken langs de kant van de weg.
De aandacht
wordt getrokken door een Studebaker Lark: die zie je niet zo heel vaak.
Deze
pick-up is een Studebaker. Of liever: wás ooit een Studebaker.
Minstens zo
bijzonder: een trio overblijfselen van een Willys Aero uit 1952/1953.
De fabrikant
zou na dit model stoppen met de personenwagenproductie.
De opvallende W
maakt meteen duidelijk over welk merk je het hebt.
De Lark.
Opgeknapt zou het een bijzondere klassieker zijn.
Een pand van
een oude Ford-dealer in Sheridan, verlaten en verwaarloosd.
Volgens het
bord is het gebouw te koop. Wie zou interesse kunnen hebben?
De auto's van
toen zijn gewoon achtergebleven. Niemand die ze opruimt.
Een zaak in auto’s
Superior autobedrijf in Buffalo, Wyoming. Een naam zegt niet altijd alles. Vlak
bij ons hotel is een bedrijf dat dingen met auto’s doet. Wat precies blijft
onduidelijk, maar denk aan onderhoud, reparatie, verhuur en verkoop. Op het erf
staat een allegaartje aan oud ijzer, van een oude Willys Jeep zonder motor tot
een Amerikaanse Ford Escort Estate en van een oude pick-up tot een bejaarde
Corvette. Ik vraag me af of iemand nog interesse zou kunnen hebben in een
vierdeurs Chrysler of Chevrolet Station Wagon van de jaren zeventig en tachtig,
gedeukt en beschadigd. Wie zal het zeggen? Als ik kijkend rondloop, komen twee
klanten uit het kantoor. Type ruwe bolster, blanke pit. Cowboyhoed, sikje, een
half gebit en dat nog in slechte staat. Ze stappen in hun pick-up en vragen of
ik misschien wat zoek, dan kunnen ze helpen. De cabine ligt bezaaid met allerlei
onderdelen en gereedschap. Het loshangend doek van de hemelbekleding fladdert in
de wind. Het gesprek komt - uiteraard - op oude auto’s en wat hier staat. Ze
wijzen op een Mustang, maar ik leg uit de Escort interessanter te vinden. Ja,
dat is echt een klein autootje uit de oude doos. Een van de twee heeft meer met
oude vliegtuigen, vertelt hij. Er komt een uitgebreid verhaal over de inzet bij
brandbestrijding als ik vertel over het kleine vliegtuigmuseum dat we gisteren
onderweg bezochten. Opnieuw een mooie ontmoeting. Als ze wegrijden, zwaaien ze
me na.
 |
De dienstwagen
van Superior is niet van recente datum.
Een Chevrolet
Chevelle Station Wagon, met enige schade...
Twee iconen van
de Amerikaanse auto-industrie: een Corvette en Ford pick-up.
Zou er nog
iemand interesse hebben in een oude Chrysler met afgebladderd dak?
Een Willys Jeep
zonder voorkant en motor en met zelf geknutselde cabine.
De Amerikaanse
variant van de Ford Escort is heel anders dan de auto die wij kennen met die
naam.
Naar verhouding
ziet deze oude Chrysler er piekfijn uit...
Eten bij de geroeste trucks
Als je in Riverton (Wyoming) bent, op zoek naar een eetgelegenheid en een zaak
met de naam Rusty Truck dient zich aan, dan is de keuze niet moeilijk. Voor het
gebouw liggen twee roestige overblijfselen van oude Chevrolet-trucks, voor de
deur staat een nog veel oudere Ford. Binnen zien gasten naast de deur een
benzinepomp. Er hangt een oude deur en voorbumper aan de muur, alsmede enkele
kunstzinnige uitingen rond het thema. Het menu? Een uitstekende burger met
gekronkelde friet en een grote kartonnen beker cola.
De roestige
vrachtwagen biedt de hongerige toerist uitkomst.
Zo krijg je wél
aandacht!
Kiezen bij de
Ford TT: ga je voor alleen een drankje of voor eten.
Speelse
elementen die verwijzen naar het karakter van de horecagelegenheid.
Aan de muur
toepasselijke, toegepaste kunst.
Shag's Rods & Classics
We rijden in Hot Springs, South Dakota. Langs de weg staan voor een
garagebedrijf een oude Chevrolet met daarnaast een Hot Rod. Beide puntgaaf. We
stoppen en kijken even rond. Prompt worden we door de vrouw van
het bedrijf hartelijk uitgenodigd ook even binnen te kijken. Trek je niets aan
van de hond, zegt ze geruststellend. Het is een logeetje dat zijn draai bij de
tijdelijke baasjes nog niet kan vinden. Binnen staan nog drie klassiekers. Op de
brug een fraaie rood met witte Ford Galaxie 500 Convertible. Ze roept haar man
erbij. Jerry Shagla is bezig in een werkplaats achter het pand. We raken in
gesprek met het echtpaar. Het zijn liefhebbers. Feitelijk is het opknappen en
weer verkopen van klassiekers een hobby. Het is leuk als het wat opbrengt, maar
noodzakelijk lijkt het niet. Ze hebben een grote ranch en een tweede huis in Las
Vegas. Geen armlastige mensen dus. De Ford is het trotse bezit van de vrouw, de
Chevrolet voor de deur is van hun zoon. Jerry nodigt ons uit mee naar achteren
te gaan en zijn werkplaats te bekijken. Het plastic over een gemodificeerde
Packard wordt weggetrokken. Op het terrein staan nog een paar auto’s en twee
opleggers. De deuren gaan open. Hij staat erop de inhoud te laten zien. Een
Cadillac heeft hij onlangs bij een staatsveiling gekocht, nadat de eigenaar
overleden was. Hij wil de auto rijklaar maken en verkopen. Aan restauratie
begint hij niet. Het kapotte achterlicht kan hij sinds kort met een 3D-printer
namaken. Een Ford Stationcar ziet er beter uit. Het is een tweedeurs, veel
zeldzamer dan een vierdeurs, vertelt hij. Er staat nog eenzelfde Lincoln als
binnen, maar nog in oorspronkelijke staat.
De korte stop loopt uit tot een half uur. We krijgen een visitekaartje mee. Je
weet nooit of je nog iemand tegenkomt die interesse heeft, want hij verkoopt ook
graag aan klanten in Europa. De koper moet wel de overtocht en de verzekering
regelen. Daar begint hij niet aan.
 |
Het bedrijf van
Jerry Shagla is meer hobby dan een belangrijke inkomstenbron.
De aangepaste
Chevrolet van 1955 is van de zoon.
Amerikanen
houden hiervan: een opvallende Hot Rod, een van de specialiteiten van de
onderneming.
Binnen staan
een Ford Galaxie, Mercury en Lincoln.
Het is niet
mijn smaak, maar de uitvoering van het werk is subliem.
Achter het
bedrijf is nóg een werkplaats waar aan auto's wordt gewerkt.
Speciaal voor
ons wordt het plastic over de aangepaste Packard weggehaald.
Een Lincoln
vergelijkbaar met de auto in de showroom, maar nog niet aangepast en verbeterd.
Een Pontiac,
voorraadauto voor een volgende klus.
De deuren van
de trailers gaan open om onder meer de tweedeurs stationcar van Ford te showen.
De Pontiac is
mooi opgeknapt. De Lincoln gaat Jerry verkopen zodra die rijklaar is.
Hier zit voor
hem te veel werk in.
Een afbeelding
van de Lincoln staat langs de weg en op het visitejaartje.

Rechtstreeks uit Japan
De technische dienst en de hoveniers van het Black Canyon Inn-recreatiepark in
Estes Park maken gebruik van kleine, smalle bedrijfswagentjes. Het zijn Japanse
kei-cars. Het Amerikaanse bedrijf Eaton Minitrucks importeert ze. Voor het
voordeel hoef je het niet te doen. Voor een rond 20 jaar oud autootje betaal je
nog tien- tot twaalfduizend dollar! Dan heb je ook nog het nadeel van rechts
stuur. Maar misschien is dat in zo’n recreatiepark met smalle doorgangen wel een
voordeel. Bijzonder is het in elk geval wel, zeker in Amerika als land van de
grote auto's.
Bij het bezoek
aan het park valt het kleine pick-upje van de hoveniersdienst op.
Het gaat om een
Japanse Mitsubishi kei-car.
Ook de
technische dienst heeft een kleine Mitsubishi, maar een bestelbusje.
De wagentjes
zijn behoorlijk prijzig en hebben een rechts stuur.
Een eerbetoon aan Stanley
In het plaatselijke, kleine museum van Estes Park, aan de rand van Rocky
Mountain National Park, staat een auto. Het is een Stanley Steamer EX Runabout
van 1909, een tweecilinder van 10 pk die niettemin 65 mijl per uur kan halen,
meer dan 100 km/u. Het is geen toeval dat juist deze auto hier staat. De plaats
dankt een belangrijk deel van de ontwikkeling en welvaartsgroei aan ondernemer
Freelan Oscar Stanley. Samen met zijn broer ontwikkelde hij de stoomwagen die
hun naam droeg. Stanley was om gezondheidsredenen naar Estes Park gekomen. Hij
was zwaar getroffen door tuberculose, maar knapte in het gebied goed op. Hij
liet er eerst een huis bouwen voor zichzelf en zijn vrouw, waar hij iedere zomer
naar toe ging. Daarna volgde een hotel, zodat zijn bekenden van de oostkust ook
van de gezonde lucht konden genieten. Beide bestaan nog steeds en het woonhuis
is sinds kort te bezichtigen. De rondleiding is aanbevelenswaardig. In het hotel
schijnt, net als in het museum, ook een Stanley Steamer te staan. Bij de auto in
het museum ligt een kopie van het toenmalige instructieboekje. Een stoomwagen
aan de gang krijgen was meer werk dan een sleuteltje omdraaien.
Als eerbetoon aan Stanley maakte de plaatselijke bank een miniatuur-Stanley als
relatiegeschenk.
 |
Een Stanley
Steamer in het plaatselijk museum van Esdes Park, met de uitleg erbij waarom.
Op de
achtergrond, als decor voor de auto, is het plaatselijke Stanley-hotel
geschilderd.
De ronde
voorkant is karakteristiek voor het merk.
Het model EX is
van 1909.
Relatiegeschenk
van de plaatselijke bank: een verkleinde Stanley (circa 15 cm lang).
Bijzondere taxi
De meeste taxi’s zijn gebaseerd op gewone personenauto’s. In Chicago zagen we af
en toe een afwijkend model. Later in Cody, Wyoming, nog zo één. Het gaat om een
product van de Vehicle Production Group (VPC), gemaakt tussen 2011 en 2016 bij AM,
de fabrikant uit South Bend die ook bekend is van de productie van de Hummer en
Humvee. De taxi is geschikt voor rolstoelvervoer. De achterdeur kan 90 graden
open. Elegant kun je het ontwerp bepaald niet noemen. De ramen zijn relatief
klein, waardoor de auto plomp overkomt. Functie gaat hier duidelijk boven
elegantie.
Taxi geschikt
voor rolstoelvervoer in Chicago.
De wagen heeft
relatief kleine ruiten.
Tussen 2011 en
2016 was de taxi in productie.
Fabrikant AM
maakte de auto in opdracht van de de Vehicle Production Group.
De auto kan
natuurlijk ook worden gebruikt voor vervoer van minder validen.
Terzijde: ook
een niet alledaagse taxi in Chicago, gebaseerd op een Scion, een submerk van
Toyota.
Kampeerwagens
Campers en Amerikaans toerisme horen bij elkaar als Laurel en Hardy. Het blijft
een leuke sport om te bezien hoe dit in de praktijk wordt ingevuld. Ook hier
geldt vaak: groot-groter-grootst. Met een campertje op basis van een busje als
uitzondering. Kampeervilla's op wielen zijn geen zeldzaamheid, soms zelfs met
een overmaatste pick-up als boodschappenautootje erachter.
Hieronder een heel klein overzicht, van oud
en hip tot luxe en decadent en alles wat daartussen zit.
Een losse
opbouw op een pick-up of een vaste opbouw.
Wil je wat
ruimte, dan moet het uit de lengte of de hoogte komen.
Een
camper-oplegger met dubbele assen. Ze zijn er ook met drie assen.
Een Ford
pick-up als trekauto en als trekker voor een oplegger.
Rijdende
kastelen. En je haakt je - niet al te bescheiden pick-up - er gewoon achter.
Een klein
boodschappenwagentje kan natuurlijk ook.
Voor de minder
gemakkelijk toegankelijke gebieden: een Mercedes-Benz met vierwielaandrijving.
Dit is echt
nostalgie, met zo'n 'kleine' Chevrolet op pad.
Of met een
Volkswagen T3. Behelpen natuurlijk, in zo'n minibusje...
Voor Amerika is
dit pas echt primitief kamperen: met een vouwwagen. Gelukkig wel met airco!
Met vakantie
moeten wel de motor en de kano's mee.
Winnebago is
een bekende fabrikant, hier op basis van een Toyota pick-up.
Heb je niet
genoeg aan je camper? Dan neem je ook je caravan mee!
Een omgebouwde
schoolbus biedt veel ruimte...
Het is nergens
voor nodig om je boot thuis te laten. Hang 'm er maar achter.
Deze raamloze
Ford lijkt op een bestelwagen, maar is wel degelijk een camper. Alleen om te
slapen waarschijnlijk.
T-Fords en een Corvette bij Buffalo Bill
In de hal van het Buffalo Bill Museum in de naar hem genoemde plaats Cody staat
een Chevrolet Corvette. Niet als tentoonstellingsmodel, maar als prijs in een loterij. Een Amerikaanse manier van
fondsenwerving om de exploitatie van het museum mogelijk te houden. Een lot kost
25 dollar, vijf voor 100 dollar, dertig voor 500. Het museum is het zeker waard,
maar we hebben toch geen lotje(s) gekocht. Wat moet je met een Corvette die in
Amerika staat?
In het museum zelf staan verscheidene vierwielers uit de
tijd van Buffalo Bill: koetsen, zowel voor het gebruik tijdens de verovering van
de prairies als later in het Nationaal Park Yellowstone. Plus twee T-Fords die
een relatie hebben met het nabij gelegen park. De stationwagon bracht bezoekers naar hun
accommodatie vanaf het station, het model uit 1915 verwijst naar het jaar dat
het park voor autoverkeer werd geopend.
Een Chevrolet
Corvette als prijs in een loterij.
Op deze manier
hoopt het museum extra inkomsten te verkrijgen.
Een T-Ford uit
1915, het jaar dat Yellowstone met een auto bezocht mocht worden.
Met deze
Station Wagen werden gasten naar hun parkaccommodatie gebracht.
Ford liet de
koetswerkbouw van deze modellen over aan gespecialiseerde ondernemingen.
Koetsen uit de
tijd dat de prairies werden 'veroverd'.
Een koets om
bezoekers van Yellowstone rond te rijden.
Overal gekeken,
maar een merkplaatje van de koetsenbouwer is nergens te vinden.
Brandweerwagen om vliegtuigen te wassen
De route gaat van Cody naar Buffalo. We zijn een uurtje onderweg als we links
van de weg bij Greybull een aantal vliegtuigen zien staan. Het blijkt een klein
vliegveld met daarbij een museumpje. Daar is een handjevol oude vliegtuigen bij
elkaar gebracht, uit de Tweede Wereldoorlog of de jaren erna. Ze waren ooit van
een klein particulier bedrijfje dat zich bezighield met brandbestrijding, onder
meer in Yellowstone National Park. Dergelijke bedrijfjes kochten gebruikte
militaire vliegtuigen die niet meer geschikt waren voor de krijgsmacht en
bouwden ze om voor hun nieuwe taken. Een aantal jaar geleden is het bedrijfje
gestopt. De toestellen zijn door liefhebbers overgenomen voor dit museum. Tussen
de vliegtuigen staat een oude brandweerauto. Ook dat is een voorbeeld van
hergebruik, want na een leven bij de brandweer werd het ding ingezet om de
vliegtuigen schoon te spuiten. Op het terrein is verder een klein monument
ingericht voor enkele vliegers die bij de brandbestrijding omkwamen.
 |
|
Een oude
brandweerwagen bij een klein vliegtuigmuseum.
Na een leven
als brandweerauto is de wagen ingezet om de vliegtuigen schoon te maken.
Ooit waren het
gevechtsvliegtuigen, daarna bestrijders van branden.
De Ford van beroemde Bob
We rijden Hulett binnen, een klein dorp aan Highway 24 in Wyoming. Rechts van de
weg staat een karakteristiek huis dat zo voor een western gecast zou kunnen
worden. Met grote letters staat er BOB's ANTIQUES - Fine Art. Als je spullen
kwijt wilt: 'We buy old stuff', om het later weer te verkopen. Het scherpe oog
ziet onder een afdak een A-Ford staan. Een goede reden even de auto aan de
kant te zetten. De eigenaar haalt er net een bak olie onderuit. Kennelijk is de
olie net ververst. Even later zien we hem wegrijden. Achteraf blijkt het te gaan
om Bob Coronato, een man met enige bekendheid in dit deel van het land. Hij is
onder meer kunstschilder, gespecialiseerd in taferelen die een relatie hebben
met de wereld van cowboys en indianen. Met zijn Fordje laat hij ook anderszins
het verleden herleven.
Antiquiteiten
te koop. De Ford vermoedelijk niet.
Zojuist is de
olie nog ververst.
Even later
wordt het wagentje gestart en rijdt Bob Coronato ermee weg.
Een weinig
spectaculaire A-Ford misschien, maar toch een mooi tafereel.
Bronco: geen eenheidsworst
In 2018 was dé auto van de reis de Ford Mustang. Overal in California kwam
je ‘m tegen. Het werd een beetje het symbool van de reis. De leukste auto van de
toer 2022 is de nieuwe Ford Bronco, een volstrekt subjectieve, persoonlijke
keus. Het is een moderne, relatief kleine SUV die in vele variaties te koop is.
De Sport met vast dak is mijn favoriet, hoewel zo’n softtop ook wel wat heeft.
In het ontwerp zijn elementen opgenomen van de Bronco van vroeger. Het is
onderscheidend ten opzichte van de Europees-Aziatische SUV-eenheidsworst. Ford
heeft maar één probleem, vertelde de dealer in Riverton: de huidige levertijd
bedraagt een jaar! Dat is voor Amerika ongekend. Het was gebruikelijk dat je
naar de dealer ging en een auto uit voorraad uitzocht. Sinds de corona- en
chipcrisis is dat niet meer aan de orde.
Ford Bronco
Sport in Dearborn, voorstad van Detroit.
De Sport is
voor Amerikaanse begrippen een compacte SUV. Sommigen noemen het zelfs klein.
De hoekige
carrosserie is heel karakteristiek.
Een Broco
Softtop bij dealer Fremont in Riverton.
Huidige
levertijd: 1 jaar (!). Zo gek hebben ze het nog nooit meegemaakt in de VS.
Een variant met
afneembare dakdelen.
Publiciteitsfoto van de ruigere versie van de Bronco (foto: Ford).
De klassieke
Bronco die de ontwerpers van het nieuwe model heeft geïnspireerd.
Een open versie
van de oude Bronco, gesignaleerd in Chicago.
Een extreme
Bronco, gezien in Estes Park.
En nog één,
maar dan minder goed verzorgd, voor een hotel in Sheridan.
Een Fordje in de lobby
Op een galerij in de lobby van het Hampton Inn-hotel in Chicago staat een auto,
een Ford A van eind jaren twintig. Dat is niet zomaar. Het hotel is destijds
gebouwd als het ‘clubhuis’ van de Chicago Motor Club, een vereniging van zo’n
70.000 liefhebbers die het nieuwe verschijnsel auto een warm hart toedroegen.
Het gebouw werd in januari 1929 geopend en geldt als een van de fraaiste
wolkenkrabbers in Art Deco-stijl. Het hotel maakt onderdeel uit van een
architectuurrondleiding door de stad.
De stadsgids
wees vooral op de Art Deco-elementen, ons oog viel meteen op de auto.
En nog meer bijzonderheden...
Naast alle bovenstaande opmerkelijke auto's waren er nog talloze afwijkingen van het
geijkte straatbeeld: auto’s die om een of andere reden opvallen tussen de
alledaagse andere.
Een vrolijk
beschilderde Ford-bus in Rapid City.
Voertuigen
waarmee groepen toeristen door de bergen worden geleid.
Bij dit model
hebben de carrosseriemakers zich laten inspireren door de Toyota Landcruiser.
Sommigen willen
hun auto extra laten opvallen door het merk erop te zetten of een leuke kleur te
kiezen.
De retro Ford
Thunderbird van begin deze eeuw is nooit een doorslaand succes geworden en dus
zie je er niet veel.
Bedrijfswagens
die bij ons als Fiat worden verkocht, heten hier RAM.
Dergelijke
toeristenbussen kom je op veel plaatsen tegen, zowel in grote steden als kleine
toeristenstadjes.
De postauto
(links) is een bekende verschijning. Rechts een grotere, gemoderniseerde versie.
We zagen er
heel wat onderweg: voertuigen voor in de bergen, zoals de Taiwanese Kymco en
Amerikaanse Polaris.
Britse
Land-Rovers zie je niet veel. Zeker niet in een door Chelsea aangepaste
uitvoering.
Als je een
witte Tesla te onopvallend vindt...
Je kiest voor
een Europese auto, maar wilt toch laten zien een patriot te zijn.
In sommige
kringen is er een voorkeur voor buitenlandse SUV's. Een BMW X5 en X7 voor een
huis in Dearborn.
Geen spat
Amerikaans, maar te bijzonder om eraan voorbij te gaan, deze Maserati MC20.
In Salt Lake
City zagen we een grote, luxe Ferrari-dealer.
In de showroom
een fraai klassiek model...
...naast
moderne typen van het merk.
Een typisch
Amerikaans beeld tot slot: een Peterbilt-truck die Coca-Cola komt bezorgen.
Die heeft al
heel wat staten, regio's en plaatsen gezien.
Reisgenoten
Twee trouwe reisgenoten vergezelden ons. In de eerste periode van Detroit tot South Bend, een rode Toyota Camry van verhuurder Alamo. In de tweede
een zilvergrijze Mitsubishi Outlander Sport van Avis. Ze brachten ons bij
uiteenlopende bestemmingen.
Let op de benzineprijs: in het begin zo'n 4,5 dollar per gallon, omgerekend 1,20
euro per liter. In de loop van de weken steeg de prijs tot omgerekend 1,40 euro,
voor de Amerikanen ongekend hoog. Diesel was nog duurder; cash betalen leverde
voordeel op.
 |
Museumpark met verrassingen
Meer dan 400 Amerikaanse
auto's staan
in een serie automusea op één landgoed.
Op bezoek bij het Gilmore Car Museum.
mei
2022
|
 |
 |
Een oude fabriek vol oude
auto's
In het fabrieksgebouw
waar vroeger de Cord L-29
in elkaar werd gezet, is nu een museum met
Amerikaanse auto's en bedrijfswagens gevestigd.
mei
2022
|
 |
 |
Galerie met louter
meesterwerken
Het
Auburn-Cord-Duesenberg Automobile Museum
is van ongekende grootsheid en is gevestigd in een
historische omgeving. Na 12 jaar gingen we weer kijken.
mei
2022
|
 |
 |
De kraamkamer van de T
De voormalige fabriek van
Ford aan Piquette
Avenue in Detroit is nu een museum. Hier werd
de T-Ford ontwikkeld en enkele jaren gebouwd.
mei
2022
|
 |
 |
Een onverwacht extraatje
Bij een bezoek aan het
Detroit Institute of Arts
blijkt dat er een kleine tijdelijke tentoonstelling is
over autodesign. Uiteraard gaan we even kijken.
mei
2022
|
 |
 |
Met een perfecte show ben je
er niet
Verslag van een
bezichtiging van de beroemde
River Rouge-fabriek van Ford in Dearborn, waarbij
het beoogde effect niet helemaal werd bereikt.
mei
2022
|
 |
 |
Saab-bewonderaars overzee
Een Amerikaans echtpaar
verzamelde zowat alle
modellen van het Zweedse automerk Saab.
Sinds 2021 staan ze in hun eigen museum.
juni 2022
|
 |
 |
Onderweg in Amerika
2018
Vier weken toeren door
Amerika. Onderweg zie je dan af en
toe bijzonderheden die erom vragen op de foto gezet te
worden. Een klein beeldverslag van opmerkelijke auto's.
september / oktober 2018
|
 |
 |
Onderweg in Amerika 2019
Na een toer door het
westen van Amerika in 2018
bezoeken we de oostkust en treffen ook daar
onderweg soms bijzondere auto's.
augustus
2019
|
 |
|