Bezienswaardigheden
onderweg
(2008 en eerder)
|
Veiligheid is vandaag de dag een
belangrijk element bij het maken én verkopen van auto's.
Deze opengewerkte
Peugeot 407 toont alle voorzieningen, van airbags tot en met de constructie van
stoelen en hoofdsteunen.
De auto staat in de Peugeot Experience
aan de A2 in Breukelen.
Naast alle hedendaagse modellen
staat in het centrum een enkele klassieker van het merk.
De 203 was een alledaagse
verschijning, maar de cabriolet was veel exclusiever.
Tijdens het bezoek aan het
Museummobile, het museum van Audi in Ingolstadt, zagen we opeens
een vrachtwagen
en Audi-trailer
waar heel andere modellen dan Audi's uit te voorschijn kwamen:
twee Ferrari's.
Over het hoe en waarom tasten we
in het duister.
Achteloos geparkeerd in het
centrum van de Beierse hoofdstad: een Rolls-Royce Phantom, met (helaas is dat op
de foto niet te zien)
in zwarte letters reclame op de deuren. Een wel heel luxe
auto van de zaak!
Allerminst een heel exclusieve
klassieker, deze Citroën DS. Toch heeft de Familiale enkele opmerkelijke
karakteristieken
die rechtvaardigen er even bij stil te staan. Zo zijn dak en
achterklep van dit type altijd grijs, onafhankelijk van de
carrosseriekleur.
Ook
is er altijd een vast imperiaal; dit is nodig voor de stijfheid van dak en
koetswerk.
De Break en Familiale hebben grote wieluitsnijdingen
achter - anders
dan bij de Berline - om een wiel
te kunnen verwisselen. Bij de Berline moest
hiervoor het spatbord worden losgeschroefd.
De Familiale heeft een
bijzondere stoelopstelling: een ruime achterbank helemaal achterin en
noodzittingen
tussen voor- en achterbank.
De auto heeft verder aan de achterkant
twee nummerplaten
(met nummerplaatverlichting voor beide platen).
Het onderste
deel van de klep kan namelijk naar beneden
scharnieren.
Zo kunnen lange
voorwerpen worden vervoerd terwijl het kenteken toch zichtbaar blijft.
In de stallen van Paleis Het
Loo staan enkele oude voertuigen van het Koninklijk huis, waaronder deze
verlengde
Ford Granada.
Ten tijde van de oliecrisis van begin jaren zeventig
stapte Koningin Juliana over van Amerikaanse
Fords op kleinere, Europese
modellen.
Aanvankelijk ging het om standaarduitvoeringen, later werden modellen
met verlengde wielbasis en extra binnenruimte
ingezet voor het Koninklijk
transport.
Zie voor de verlengde en verhoogde Ford Scorpio van H.M. Koningin Beatrix
hieronder bij september 2006.
►zie ook bezoek aan Apeldoorn in 2010
Op zich is een De Lorean DMC
een bekende klassieker, maar zomaar geparkeerd kom je 'm niet zo vaak tegen.
Probleem
is ongetwijfeld in- en uitstappen. De De Lorean heeft vleugeldeuren.
Een "Mark II" bij een
benzinestation langs de A1; het is geen Jaguar, maar (zie de geribbelde grille)
een Daimler met V8-motor.
De traditionele dubbeldekker is
terug van weggeweest in het Londense straatbeeld.
Er zijn nieuwe
modellen
(rechts), maar ook oude bussen (links) die weer geschikt zijn gemaakt voor de
huidige tijd.
De bekendste Britse taxi blijft
de FX4 (links). Hoewel het model al weer jaren geleden is
vervangen
door de TX
(rechts), is de oude taxi anno 2008 nog dagelijks te zien.
►meer over taxi's in Londen
Waar ooit in Parijs de Citroën-fabrieken stonden, is nu een park: het Parc André Citroën.
De ijscoventer heeft zich een passende ijscowagen aangemeten, een oude Citroën.
In de showroom van Peugeot aan de Champs-Elysées staan
niet alleen actuele modellen,
maar vaak ook klassiekers
of conceptcars.
Deze Darl'mat (links) behoort tot de vaste
collectie van het Peugeot-museum in
Sochaux,
waar de auto ook geregeld staat (foto rechts).
Vlak bij
Nijmegen staat aan
de kant van de weg deze prachtige tweekleurige Alvis.
Op de
voorbumper een
schildje dat verraadt dat de wagen heeft deelgenomen aan een rit voor
klassiekers.
Volslagen misplaatst - maar wel handig - is de houder voor de Tom
Tom op het dashboard.
Op
de Waalkade verzamelen zich tientallen Amerikaanse auto's met degenen die hen
vertroetelen.
De meeste zijn maximaal een kwart eeuw oud, maar deze Dodge is van midden jaren
vijftig.
Let ook op de voelsprieten die aangeven of de stoeprand in de
buurt is.
Om het tijdsbeeld te
onderstrepen, is aan de linkerdeur
het plateau van het
drive in-restaurant bevestigd, compleet met (plastic) hotdog
en hamburger.
Dezelfde manifestatie bracht deze '57- er Chevrolet naar Nijmegen. De wagen is
prachtig gerestaureerd,
alleen zullen de liefhebbers van originele klassiekers
moeite hebben met de sportwielen en het verlaagde onderstel.
De vervaarlijk
uitziende ornamenten op de motorkap zijn origineel en typerend voor deze
jaargang.
Twee keer een Cadillac hardtop
met vier deuren, gemaakt begin jaren zestig.
Sportieve modellen op z'n
Amerikaans: Buick Riviera en Ford Mustang.
Op weg naar
Autostadt in Wolfsburg treffen we op een parkeerplaats onderweg deze wel heel
bijzondere 'bastaard' -Volkswagen,
een kruising van de Transporter en New Beetle,
afkomstig uit Berlijn. Een prachtig stuk
carrosseriebouw overigens.
►verslag bezoek Autostadt.
Voor het prestigieuze Ritz
Carlton Hotel aan de Potsdamer Platz in de Duitse hoofdstad staat deze
Rolls-Royce
Silver Cloud III Continental Drophead Coupé met bijzonder koetswerk
van Park Ward. Een passende vijfsterrencombinatie.
Geen auto te zien en toch een
toepasselijk foto. Op de opgeknapte flats aan de Oost-Berlijnse Karl Marx Allee -
gebouwd
volgens socialistische principes in de DDR-tijd en een paradepaardje van
de stad - is een oude reclame bewaard gebleven.
Motokov was het bedrijf dat de
Tsjechoslowaakse auto's verhandelde, waaronder de Tatra.
Het
schitterende cultuurstadje Weimar ligt in het Oosten van Duitsland, voor 1990 in de DDR. Anders dan in veel
andere
voormalige Oost-Duitse steden is het aantal vervallen gebouwen relatief gering.
Op straat doet een enkele auto
nog denken aan deze voorbije periode, zoals deze
geparkeerde Trabant Universal, een overgeschilderde
oude leger-Trabant en een Wartburg 353.
►verslag bezoek oude Wartburg-fabriek
►verslag bezoek Trabant-stad Zwickau
Koningin Beatrix maakt gebruik
van een verlengde en verhoogde Ford Scorpio. Aanvankelijk ging het om een model
van het
Britse
carrosseriebedrijf Coleman Milne, later verzorgde een vaderlands
bedrijf de ombouw.
Links de aankomst van
Hare Majesteit bij de officiële opening van het Bouwhuis
in Zoetermeer op 13 september 2006.
Rechts een foto
van de achterkant van de
auto, gemaakt in Den Haag. De bijzondere verhoudingen komen goed tot
uitdrukking.
►meer over Koninklijke auto's.
De
Tsjechische hoofdstad Praag verdient graag aan de drommen buitenlandse toeristen.
Tegen betaling word je
rondgereden in een origineel Tsjechische
klassieker, zoals een Praga (links) of een Tatra
(rechts), hier in
een (omgebouwde)
cabrioletuitvoering. Een toer kost omgerekend zo'n dertig euro voor veertig minuten.
In
sneltreinvaart ontwikkelt Tsjechië zich tot een modern, welvarend land. Enkele
jaren eerder werd het straatbeeld
nog gedomineerd
door Škoda's, maar steeds
vaker verschijnen andere, buitenlandse merken. In een buiten het centrum
gelegen wijk
doet
deze Roemeense Dacia oude tijden herleven. De Dacia was gebaseerd op de
oude Renault 12,
maar de bedrijfsversies
hadden een duidelijk verlengde
wielbasis. Hier een variant met laadbak en dubbele cabine.
►verslag bezoek Tsjechië
 |
 |
Je stapt in je vakantie binnen
bij een hotel in Radebeul bij Dresden en midden in de hal staat een auto.
Op zich al niet gewoon, maar
zeker niet
als het om een nog niet geïntroduceerd model gaat,
de tweede
generatie van de Audi TT. Het hotel blijkt de uitvalsbasis
van de
Audi-fabriek
om medewerkers
van de dealers kennis te laten maken met het nieuwe model. Even
verderop is
een circuit
waar men de auto
aan de tand kan voelen. Iedere dag
verschijnen er nieuwe groepen aan de ontbijttafel.
Alleen de begeleiders blijven
de hele week dezelfde.
 |
 |
Aan de voet van de burcht
Wartburg in Eisenach (waarnaar de auto's zijn vernoemd) staat een glimmende tot
cabriolet
omgebouwde Wartburg 353. Van dit type is van fabriekswege nooit een
open versie gemaakt, noch een coupé.
Kennelijk
zijn sportievere varianten wel
ooit overwogen, want in de vitrine van de Automobile Welt Eisenach
staat een
1:5-schaalmodel (foto rechts, onder).
Zo'n model wordt gemaakt om te zien hoe een auto er driedimensionaal uitziet.
(NB. Helaas is de foto van de cabriolet onscherp.)
►meer over het museum
In
het bos in de omgeving van Breda staat bij een restaurant deze fraaie
Austin A40 Devon (1947-1952),
zomaar te midden van de andere restaurantbezoekers en wandelaars.
Zo'n
fraai
exemplaar is een nauwkeurige bestudering waard! Karakteristiek is het schuifdak.
Net
als de dubbeldekker, wordt ook de karakteristieke Londense taxi elders in
Engeland ingezet, zij het dat daar ook
andere modellen als taxi mogen rijden,
zoals de Škoda Octavia op de foto rechts.
►achtergrondverhaal Londense taxi
Terwijl even verderop in het automuseum tientallen klassiekers tentoongesteld
staan, ontmoeten we in het park
eromheen deze oude Morris. Een gepensioneerde liefhebber rijdt de wagen rond ter
vermaak van het publiek.
►verslag bezoek Britse automusea
Een klein dorpje midden in de New Forest, Zuid-Engeland. Aan de doorgaande weg
ligt een garage waar schijnbaar achteloos
kostbare auto's ter verkoop worden
aangeboden.
Het aanbod bestaat onder meer uit
verlengde Rolls-Royce'en en het
nieuwste model Bentley.
►meer en grotere foto's
De
rijken in de New Forest, een prachtig deel van Engeland, willen kennelijk niet allemaal een
model van
Britse makelij.
De plaatselijke dealer heeft volop Italiaanse
volbloeden in de aanbieding.
Reizend tussen twee Britse automusea wordt in de
hoofdstraat van deze historische Britse universiteitsstad de aandacht
opgeëist
door een wel heel bijzondere Rolls-Royce met een shooting brake opbouw
van hout en gepolijste aluminium motorkap.
De auto rijdt verkeerd, wat een
keermanoeuvre noodzakelijk maakt: ideaal voor de fotograaf.
De toeristische
dubbeldekker
helpt daarbij door voorrang op te eisen.
Op de achtergrond staat een Jaguar MK VIII schijnbaar achteloos
geparkeerd (foto links).
►verslag bezoek Britse automusea
Het
voormalige ministerie van de Staatsveiligheid (Stasi) ten tijde van de DDR is
toegankelijk voor het publiek en geeft
een indrukwekkend beeld van de onderdrukking door
het communistische regiem. Met deze als kampeerwagen gecamoufleerde
Barkas bestelwagentjes
werden mensen opgepakt om verhoord te worden.
Aan de
statige straat Under den Linden, vlak bij de Brandenburger Tor, heeft Volkswagen een
ontvangst- en klantencentrum
ingericht.
Er zijn showrooms van de verschillende
merken van het concern, waaronder Bugatti (foto rechts).
Verder is er in de
kelder een expositieruimte, die soms wordt gebruikt voor een tentoonstelling
rond oude auto's.
Op autotentoonstellingen als de RAI in Amsterdam laten de fabrikanten niet
alleen het huidige aanbod zien, maar
tonen ze wat
hun ontwerpafdelingen als
toekomstvisies hebben ontworpen. Opel zet er de Trixx in de schijnwerpers.
Tijdens dezelfde bijeenkomst presenteerde de DAF-Club Nederland de geheel
gerestaureerde DAF Siluro, een
tentoonstellingsmodel
ooit door Michelotti
ontworpen en in de vergetelheid geraakt.
Het model staat nu in het Eindhovense
DAF-Museum.
►meer over het DAF-museum
Een
weinig geziene gast op onze vaderlandse wegen, de top-Volkswagen, de Phaeton.
Bij het themapark Autostadt in Wolfsburg,
naast de Volkswagenfabriek, staan ze
gewoon geparkeerd, bij de ingang of voor het luxueuze Ritz Carlton Hotel.
►verslag bezoek Autostadt
In
Nederland kan een taxi elke kleur hebben, in de Spanje zijn de taxi's duidelijk
te herkennen aan de voorgeschreven
kleurcombinatie: zwart met gele deuren. Veel
taxi's zijn van het 'eigen' merk zoals de Seat Toledo (links),
maar je ziet ook
andere modellen als de Škoda Octavia (rechts).
In
het openluchtmuseum in de Franse Elzas is een oude boerenschuur nagebouwd, met
een Renault Fourgon
als typische bestelwagen uit voorbije tijden. Onderweg stond langs de weg een in
Nederland onbekende
bestelwagen op basis van de Peugeot 205, met kunststof opbouw.
In
het automuseum in Mulhouse was een tijdelijke tentoonstelling over
automobielbouw in Tsjechië.
Deze bijzondere Tatra 601 cabriolet naar een ontwerp van Sodowka is in 1949
speciaal gemaakt voor Stalin ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag.
Tijdens een vakantie werd het
Peugeot-museum in Sochaux bezocht. Hier enkele impressies daarvan.
Voor een uitgebreid reisverslag van een tweede bezoek in 2007 zie
►Trots
op het teken van de leeuw.
Links een verlengde 604 en rechts
een studiemodel voor een 505 cabriolet.
Bij Château de Villesavin in het
Loiregebied, stond deze klassieke Peugeot 201, heel wat beter opgeknapt dan het
kasteel.
|