|
De acht generaties Porsche 911
(en prototypen)
 |
|
Prototype
Nog met andere daklijn, meer
lijkend op de Porsche 356.
|
 |
|
Prototype 4 persoons
Na introductie van de 911 werd
geëxperimenteerd met een
vierzitter met langere wielbasis.
Tot productie kwam het niet.
|
 |
|
Prototype Speedster
Als vervolg op het succes van de
Speedster bij de 356, werd ook
nagedacht over zo'n versie van
de
911.
|
 |
|
1e generatie 1963-1973
Geïntroduceerd eind 1963 als
opvolger van de 356.
Zescilinder luchtgekoelde
boxermotor achterin.
Inhoud aanvankelijk 2 liter (130pk),
later 2,4 liter en enkele
modellen 2,7 liter. |
 |
|
1e generatie 1963-1973
Naast de coupé kwam er een
cabriolet met rolbeugel, de Targa.
Het model was er ook met een
viercilinder motor. Dat was de 912.
Deze werd tot 1969 gemaakt.
|
 |
|
2e generatie 1973-1989
Uiterlijk direct te herkennen
aan de gewijzigde bumpers.
Behalve coupé en Targa
kwam vanaf 1983 ook een
cabriolet in het programma.
Cilinderinhoud van alle
modellen
vergroot tot 2,7 liter.
Later ook versies met 3,0
en 3,2 liter.
|
 |
|
3e generatie 1988-1994
(model 964)
Vergeleken met zijn voorganger
voor 80% nieuw, maar uiterlijk
zeer verwand, met uitzondering
van de bumpers.
Cilinderinhoud nam toe tot
3,6
liter. Nog altijd waren het
luchtgekoelde
boxermotoren.
De topversie had een
vermogen van 360pk. |
 |
|
4e generatie 1993-1998
(model 993)
Evolutie van het vorige model,
waarbij de bumpers veel
harmonischer in het ontwerp
zijn opgenomen.
De snelste variant perste
408pk uit de motor.
Het is de laatste 911 met een
luchtgekoelde motor. |
 |
|
5e generatie 1997-2006
(model 996)
Voortaan heeft de 911 een
watergekoelde motor, nog altijd
een zescilinder boxermotor.
cilinderinhoud 3,4 liter,
later 3,6 liter.
Herkenbaar aan de lichteenheid,
waarbij koplampen en
richtingaanwijzers zijn
geïntegreerd. |
 |
|
6e generatie 2004-2013
(model 997)
Het zesde model sluit uiterlijk
weer meer aan bij de oer-911.
Als Targa is er nu een versie
met groot glazen schuifdak.
In enkele uitvoeringen zat een
motor van 3,8 liter. |
 |
|
7e generatie 2010-nu
(model 991)
Ook de zevende generatie
heeft een zescilinder
boxermotor, afhankelijk
van de uitvoering met 3,4
of 3,8
liter inhoud.
De sterkste versie heeft 560pk.
|
 |
|
7e generatie 2010-2018
(model 991)
Bij de zevende generatie laat
Porsche de Targa weer terugkeren
in zijn oorspronkelijke vorm, met
zilverkleurige rolbeugel en
afneembaar dakpaneel.
(foto: Porsche)
|
 |
|
8e generatie 2018-nu
(model 992)
De achtste generatie is vooral
aan de achterzijde opnieuw
getekend. De iconische
basisvormen zijn (uiteraard)
behouden gebleven.
(foto: Porsche) |
|
|