Transportrally 2018

Zoetermeer (NL) 


 
●  Plezierrit voor TLN-leden
●  Jaarlijks evenement
●  Bonte verzameling deelnemers
●  Klassieke auto's en vrachtwagens

 
juni 2018
 

  


Even geen zorgen over rij- en rusttijden


Je moet als branchevereniging af en toe ook gewoon iets leuks doen voor je leden, naast serieuze zaken als belangenbehartiging en dienstverlening. Het is niet verrassend dat Transport en Logistiek Nederland zo'n ledenevenement invult rond de thema's auto en transport. In samenwerking met sponsorpartner PTV organiseert de vereniging jaarlijks een Transportrally, bijgestaan door een team van professionele rallyorganisatoren. In 2018 gaat de route door Zuid-Holland en Utrecht. Het startpunt op zaterdag 9 juni is het kantoor van TLN in Zoetermeer. De belofte van een aantal bijzondere auto's is aanleiding een kijkje te nemen, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar de klassiekers.   
 


Met wat voor een auto je deelneemt, laat de vereniging over aan de leden zelf. Er zijn geen nauw omschreven voorwaarden, behalve het lidmaatschap. Die vrijheid vertaalt zich op deze zaterdagmorgen in een bonte verzameling vier- en meerwielers. De één heeft zijn geliefde sportwagen meegebracht, de ander een klassieke vrachtauto. Het trotse bezit van een bijzonder vervoermiddel is het gemeenschappelijke kenmerk. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. Meedoen en een gezellige dag hebben is vandaag het bindmiddel. Anders dan vorig jaar zijn de weersvooruitzichten goed. Niemand zit te wachten op een hele dag stromende regen, maar dat heb je als organisator nooit in de hand. Het verkeer is ook geen spelbreker, meldt het scherm in de hal van TLN. Dat is mooi.
Vanaf elf uur is de ontvangst. De koffie staat klaar, met koek, taart en broodjes. Je leden moet je verwennen. De organisatie legt vervolgens uit wat de bedoeling is. Er is een route uitgezet, in het routeboek aangegeven met bolletjes, pijltjes en afstanden. Met een speciale app als hulpmiddel is het een fluitje van een cent via de controleposten de verschillende stopplaatsen te bereiken. De formule van zo'n rally is zo oud als de auto zelf. Er zijn dit jaar twee routes: één voor personenwagens en één voor de vrachtauto's. Voor onderweg is er een fotopuzzel. De opdracht: zet elf afgebeelde foto's in de goede volgorde.
 

Startpunt van de rally: het TLN-kantoor in Zoetermeer.

De auto's voor de deur zijn bepaald niet representatief voor de deelnemersgroep.

De weersvooruitzichten zijn goed en er zijn geen files. Perfecte omstandigheden voor de rally.

Friesland
De deelnemers komen uit alle delen van het land. Een zware oplegger is vanochtend vroeg vertrokken uit Friesland. De hypermoderne Volvo doet echter niet mee. Het gaat om de lading: een Ford F6 uit 1948. Het is de oudste auto vandaag. Onder de motorkap ligt een achtcilinder benzinemotor. Het is nog even spannend als de spanbanden zijn losgemaakt en de motor wordt gestart. Na een eerste teken van leven valt het stil. De startmotor weet de acht pitten niet direct tot actie aan te zetten. Geduld en een technische hand doen wonderen. Even later rijdt de Ford van de oplegger met het onmiskenbare geluid van een klassieke achtcilinder. De wagen ziet er aan de buitenkant uit als nieuw. Het interieur is nog origineel. Het familiebedrijf werkte in een ver verleden met een dergelijk model. Nostalgische gevoelens waren de reden op zoek te gaan naar de F6, deze aan te schaffen en op te knappen. De beschildering verwijst naar de wereld van toen, met telefoonnummers van drie cijfers. Het resultaat is schitterend.
 

Helemaal uit Friesland: een moderne Volvo met waardevolle lading.

Uiteraard is de lading goed verankerd. Dat is dagelijks werk.

Geen twijfel mogelijk waar de wagen vandaan komt. 

Geduld en kennis, dan komt het goed.

Het provinciegebonden nummerbord verwijst naar de auto die het bedrijf vroeger had.

Het interieur is nog origineel.

Origineel 
Anders dan in de personenwagenwereld zijn vrachtauto's pas laat op leeftijd. Een 31 jaar oude Scania ziet er bepaald niet bejaard uit. Dat wil niet zeggen dat er in al die tijd geen innovatie is geweest. Achter het stuur is het verschil met een moderne truck gigantisch. Een goed bewaard gebleven exemplaar is de 92M. Op de overgespoten cabine na - natuurlijk in de huisstijl van het bedrijf - is de wagen nog vrijwel origineel. Enkel wat opstaprubbers bij de voorbumper en een asbak zijn vernieuwd. De plaatselijke Scania-dealer was zo onder de indruk van de goede staat na zoveel jaar, dat de nieuwe eigenaar de asbak niet hoefde te betalen. Voor de liefhebber is dat mooi meegenomen, want zo’n ding staat toch nog altijd voor negen tientjes in de prijslijst. Enthousiast vertelt de eigenaar dat zijn wagen weliswaar niet dagelijks wordt gebruikt, maar binnen de onderneming nog geregeld wordt ingezet voor kleine transporten en het rangeren van opleggers op het bedrijfsterrein. 
 

31 jaar oud, alleen overgespoten en verder wat nieuwe bumpersteuntjes en... een nieuwe (gratis) asbak.

Torpedofront
De Scania van ruim dertig jaar oud is niet de enige of oudste vertegenwoordiger van het merk. Gaandeweg de ochtend komen er in de straat verschillende klassiekers te staan met het torpedofront dat decennialang karakteristiek was voor de Zweedse wegreuzen. Eentje is nog van het tijdperk dat de naam Scania onlosmakelijk was verbonden met die van fusiepartner Vabis. Neerlands Hoop zong er in die tijd nog over: "Quo Vadis, Scania Vabis". Toen de vrachtwagenfabrikant in 1969 samenging met auto- en vliegtuigfabrikant Saab, verdween Vabis van de vrachtauto's.
Voorzichtig parkeren de chauffeurs hun trucks. De parkeerplaatsen zijn niet ingericht voor zwaar transport en feitelijk ongeschikt. De behendigheid waarmee ze de gevaartes op hun plek zetten, verraadt een jarenlange ervaring. Een aantal ondernemers van transportbedrijven is zelf achter het stuur begonnen. Sommigen combineren het ondernemerschap nog altijd met het eigenstandig vervoeren van allerlei vrachten en vrachtjes.
 

Jarenlang was dit front typerend voor Scania. In november 1970 kwam dit exemplaar op de weg.

Ruim 20 jaar ontwikkeling: de linker is van 1970, de rechter van 1991.

Ook deze Scania heeft inmiddels de leeftijd van 47 jaar bereikt.

Deze wagen is van 1967, toen het nog Scania-Vabis was.

De lak is zo strak dat de oude merknaam Scania-Vabis in de spatborden weerspiegelt.

Adepten   
De rivaliteit als bij Ajax- en Feijenoord-supporters komt in de wereld van het vrachtvervoer terug bij adepten van Scania of DAF. Rationaliteit is ondergeschikt aan emotie. Natuurlijk hebben sommige ondernemers modellen van beide merken in hun vloot, maar doorgaans is er toch een duidelijke voorkeur. Dat geldt zeker voor de chauffeurs. Beide merken hebben een uitgesproken merkliefde ontwikkeld. Bij Volvo en Mercedes-Benz is dat minder, terwijl bijvoorbeeld M.A.N., Iveco en Renault helemaal geen levende fanclub lijken te hebben.
Vandaag zijn de aanhangers van de Eindhovense fabrikant duidelijk in de minderheid. Niettemin maakt een DAF uit 1968 indruk. Vijftigplussers kennen het model allemaal. Herinneringen aan de jeugdjaren komen terug. De vormgeving van de cabine draagt nog sporen van de allereerste DAF-trucks van net na de oorlog. De DAF 95 uit de tweede helft van de jaren tachtig en de 2100 uit 1990 zijn duidelijk van een heel andere generatie. De aaibaarheidsfactor - voor zover dat van toepassing is op een vrachtwagen - is geringer.
 

De rivaliteit tussen DAF en Scania is als Ajax versus Feijenoord bij het voetbal. Rechts een DAF 95.

Puur jeugdsentiment: een DAF uit 1968.

Links de 2100 uit 1990, ook niet bepaald een jonkie meer.

Ook een DAF, maar van heel andere orde: een 66 Marathon 1300. Bouwjaar 1974.

Geslaagd 
Wat leeftijd aangaat, kan geen van de deelnemers op tegen de Friese Ford. Een Renault Goelette komt niettemin een heel eind. Deze  pick-up is van 1953. Voor de restauratie is maar één woord te vinden: geslaagd. Misschien zijn twee woorden beter: buitengewoon geslaagd. Als er aan de bijeenkomst en toertocht een concours d’élégance was verbonden, zou de Renault hoge ogen gooien. De eigenaar heeft niet alleen gevoel voor auto's, maar ook voor detail en romantiek. Vroeger werden er kolen en olie mee vervoerd. Dus heeft hij in de laadbak een paar zakken kolen gezet. Op het achterschot zit een oud, bijgeschilderd emaillen plaatje van NOB-wegtransport, voorloper van TLN. Opmerkelijk is verder het ene achterruitje aan de chauffeurskant.
Prachtig dat er liefhebbers zijn die ook dit historisch industrieel erfgoed koesteren en voor volgende generaties willen behouden. Vergeleken met personenauto’s zijn de kosten niet eens zo hoog. Veilinghuis Bonhams heeft er begin vorig jaar eentje voor net 8000 euro afgehamerd.
 

Kolen- en olietransport, uit de tijd dat dit nog bij woonhuizen werd afgeleverd.

De Renault (Regie National: staatsbedrijf) Goelette is werkelijk tot in de puntjes gerestaureerd.

Het dashboard is net als de rest uitgesproken sober. Comfort en gemak behoorden niet tot de uitrusting.

In de laadbak een paar zakken kolen en achterop het schildje van N.O.B.-wegtransport.

De Goelette zou bij een concours d'élégance hoge ogen gooien.

 

Roestvorming
De variatie binnen de groep deelnemende personenauto's doet niet onder voor die van het zwaar transport. Een Volkswagen Golf GTI heeft duidelijk gebruikssporen (om het voorzichtig uit te drukken), terwijl een Mercedes-Benz 190 zojuist nieuw afgeleverd lijkt te zijn. De eigenaar is eigenhandig tien jaar bezig geweest met de restauratie. Hij heeft eer van zijn werk. Een collega met een Opel Commodore moet binnenkort aan de bak. Zijn wagen heeft last van roestvorming bij de voorspatborden. Het vocht komt via de rubbers van de voorruit naar binnen. Hoewel originaliteit in de klassiekerwereld hoog staat aangeschreven, ontkomt hij niet aan vervanging, vreest hij. Het zij zo. Zijn auto is geen museumstuk. Er wordt nog geregeld mee gereden en ’s zomers staat de auto gewoon buiten.
Een aantal TLN-leden heeft een moderne Porsche van stal gehaald om door de provincies te toeren. Je hebt zeker bekijks, maar veel minder dan de heren die met hun reusachtige Buick Electra 225 deelnemen. Ook zo'n Triumph TR3 trekt aandacht. In beide gevallen kan de kap heerlijk naar beneden. Het weer is er goed voor. Voor gewone oudjes met een vast dak is 'arko' vandaag de formule: alle ramen kunnen open. In de middag maken de wolken namelijk plaats voor de zon en stijgt de temperatuur snel. En helemaal ontspannen is het allemaal niet. Stel je voor dat je een stempelpost mist of een foto niet direct herkent.
 

Een variëteit aan deelnemers: links een Volkswagen Golf GTI, rechts een Ford Escort Cabriolet.

Werkelijk een plaatje: Mercedes-Benz 190 uit 1961. Hij lijkt zo uit de showroom gereden.

Zo'n twintig jaar verschil. De 300D rechts is van 1983.

De Opel heeft wat zorg nodig bij de voorspatborden. De Commodore is de luxe variant van de Opel Rekord.

Een slee van een wagen, deze Buick Electra, in 1967 van de band gerold.

Op de kofferklep is bijna genoeg ruimte om een helikopter te laten landen.

In concoursstaat, deze Triumph TR3 van eind jaren vijftig.

Dit is de tweede versie van de TR3, herkenbaar aan de brede grille en deurklinken.

Het interieur van de Triumph.

Plezierrit  
Het is tijd voor de start. De herkenningsbordjes zijn aan de auto's gebonden. De formulieren zijn getekend om de organisatie te vrijwaren van aansprakelijkheid voor schade. De tassen met versnaperingen voor onderweg staan in de voertuigen. Niets wat een leuke dag in de weg staat. Er zijn weliswaar grote bekers voor de prijswinnaars, maar het moet toch vooral een plezierrit worden. De rijders van de Lancia Fulvia HF Coupé in volledige rally-uitmonstering moeten zich realiseren dat er een verschil is tussen de TLN-manifestatie en de eerder gereden Coppa-Milano-San Remo.
Iedereen wordt gevraagd bij de start even uit te stappen voor een foto. Tenzij iemand er bezwaar tegen heeft, worden de foto's later gedeeld. Er is geen bezwaar. Dit is te leuk om geen herinneringsplaatje te hebben voor het familie- of bedrijfsalbum.
De eerste aanwijzing krijgt iedereen cadeau: aan de einde van de straat linksaf. Daarna moet je het zelf uitzoeken of ga je de voorganger achterna. De kleurrijke stoet gaat op weg. Vandaag even geen zorgen over ontoegankelijke binnensteden, milieuzones, parkeerverboden of rij- en rusttijden. Dat komt morgen wel weer. 
 

Een échte klassieke rally-auto: een Lancia Fulvia HF Coupé.

Een TLN-rally is voor zo'n auto een eenvoudig ritje. Hij is meer gewend.

Jaguar XJ6 Series III 4.2 Sovereign uit 1986.

Dubbele koplampen, twee uitlaatpijpen, twee tankdoppen: karakteristiek voor dit model. 

Er zijn ook een paar nog veel jongere Jaguars: een X-Type 2003 en XKR 1999.

Nog een fotootje als herinnering.

Geheel passend in de sfeer van vandaag: een oude Solex. Hij blijft in Zoetermeer...
 

De organisatie liet van de bijeenkomst een filmimpressie maken.