Den
Hartogh Ford Museum
Hillegom (NL)
●
Grootste Ford-collectie ter wereld
●
Foto-impressie van het museum
●
Achtergronden van Henry Ford
●
Totale productie T-Fords
augustus 2004
/ augustus 2008
Wereldcollectie
tussen de bollenvelden
Voor 's werelds grootste collectie
Fords moet je niet in Amerika zijn, maar in Zuid-Holland. Transportondernemer Den Hartogh verzamelde
als hobby in de loop der jaren zowat alle modellen die tot eind jaren veertig
uitkwamen. Sinds 1997 stelt hij ze ten toon in Hillegom, midden in de bollenstreek.
Sinds kort is er een uniek model aan zijn verzameling toegevoegd. Een mooie
reden voor een - hernieuwde - kennismaking in het jaar van het eeuwfeest van de
T-Ford.
Bij de ingang hangen twee bijzondere
documenten. Het ene is de officiële verklaring van het Guiness Book of
Records dat dit de omvangrijkste particuliere verzameling Fords ter wereld
is. Het andere is een brief van Bill Ford, achterkleinkind van de oprichter van
de fabriek, die Den Hartogh hiermee feliciteert. De gelukwensen zijn terecht. De
collectie biedt prachtig zicht op de stormachtige ontwikkeling van het merk in
de eerste veertig jaar van zijn bestaan. Vrijwel alle typen zijn aanwezig in
vele variaties. Sinds juli 2008 staat er zelfs een replica van de Quadricycle,
de allereerste auto van Henry Ford uit 1896. Het is een raar apparaat, een soort
gemotoriseerde fiets met vier wielen. Het ding gaf Henry Ford de overtuiging dat
hij verder moest gaan op de ingeslagen weg. Twaalf jaar later, nu precies een
eeuw geleden, verscheen de auto die de wereld veranderde, het Model T. Henry Ford zette
vanuit het Amerikaanse Dearborn de wereld op wielen en Den Hartogh geeft
in Hillegom vorm en inhoud aan het eerbetoon.
|
|
Lange tijd had
Den Hartogh alleen een schaalmodel van de Quadricycle, maar sinds kort
ook een replica op ware grootte.
►meer foto's van de Quadricycle
Computer
Eén enkele man kan de
inrichting van de wereld veranderen. Bill Gates is de grote kracht achter
het gebruik van een computer als onderdeel van het dagelijks leven. Hij maakte
het ding tot een onmisbaar huiselijk apparaat. Hij verkleinde de wereld door
mensen over grote afstanden met elkaar te verbinden. Hij
was zeker niet de eerste in computerland, heeft 'm niet uitgevonden, maar
zijn visionaire ideeën wel uitgevoerd. Toen hij sprak over een computer in elk
huis, meenden velen dat sprake was van luchtfietserij. Inmiddels is het
gemeengoed, is zijn programmatuur de
wereldstandaard en roept zijn almachtige positie daardoor weerstand op.
Henry Ford (1863-1947) bracht driekwart eeuw eerder op een heel andere wijze
mensen dichter bij elkaar. Letterlijk. Hij maakte vervoer gemakkelijker en zette de wereld in
beweging. Zijn droom was een auto voor de gewone man, toen anderen nog meenden dat
het een speeltje voor de rijken zou blijven. Hij vond de auto niet uit, maar is
voor de ontwikkeling ervan wel van ongekende betekenis geweest. Massaproductie
en -motorisering kunnen op zijn naam worden geschreven. Hij was eigenwijs, koppig
en ging zijn eigen gang. Zijn bedrijf werd in tien jaar tijd een wereldimperium
en hijzelf een internationale grootheid.
|
|
Massaproductie 'aan de lopende
band' van de T-Ford (foto's: Ford)
Multimiljonair
Gates en
Ford werden beiden multimiljonair (Ford staat op de zevende plaats van de
rijkste mensen ooit, Gates op de twintigste plaats, volgens een berekening van
Forbes). Ze werden geprezen en tegelijkertijd door anderen verguisd. Ze verdienden veel geld.
Hun concerns werden machtiger dan staten. In de goede Amerikaanse traditie gaven
beiden een deel van hun verdiensten terug aan de samenleving. Via een speciale
stichting schenkt Gates grote sommen geld aan goede doelen. Ford schonk de
gemeenschap in de jaren dertig 'Greenfield Village': een
openluchtmuseum dat de wereld de weldaad van de techniek bijbrengt en
tegelijkertijd het Amerika van Fords jeugdjaren voor komende generaties
bewaart (►
zie reisverslag). In dat park in de Amerikaanse staat Michigan staat ook een automuseum. Natuurlijk staan daar Fords,
naast andere auto's, waaronder één van de zes Bugatti Royales ter wereld. Maar
voor
een goed beeld van de ontwikkeling van de eerste Fords en de evolutie van zijn
in miljoenenvoud geproduceerde model T kun je beter naar Hillegom gaan.
|
|
T-Fords in het
Henry Ford Museum in Amerika.
Hobby
Transportondernemer
Den Hartogh heeft als een uit de hand gelopen hobby een unieke collectie
vooroorlogse Ford-modellen bij elkaar gebracht. Zowat ieder type is aanwezig.
Vanaf
de eerste productieauto is de collectie in Hillegom in beginsel compleet. Ford
was simpel met de keuze van de naam van zijn modellen. Het
eerste model heette gewoon Model A. Daarna kwam de B, de C enzovoorts.
Een enkele letter ontbreekt. In een paar jaar tijd was hij bij de modellen R en
S. In 1908 bracht hij een nieuw model uit: simpel van opzet, betrouwbaar en
bruikbaar in de stad en op het platteland. De auto was relatief goedkoop te
maken. Net als de producten van Gates werd de Ford het beginpunt van een
wereldwijde revolutie. Zoals iedereen nu bekend is met Windows, werd het
Model T al snel een begrip. In 1918 was de helft van alle auto's ter wereld een
T-Ford!
Voorlopers van
het T-model. Links voor de eerste Ford uit 1903, het model A.
Geesteskind
Jaar na jaar verbeterde
Ford zijn geesteskind. De auto werd steeds goedkoper, de productie nam telkens
toe, tot wel 2 miljoen per jaar. Door de invoering van de lopende band werd massaproductie bereikt. Er
kwamen verschillende uitvoeringen. Om zo snel mogelijk te kunnen produceren,
voerde Ford het één-kleurensysteem in: zwart. Maar liefst 19 jaar bleef de auto leverbaar. Meer dan 15 miljoen
stuks verlieten de fabriekspoorten in verschillende delen van de wereld. (Zie
ook het artikel hieronder.)
De excentrieke Ford sloeg adviezen van zijn zoon Edsel en vele anderen in de wind om
tijdig een opvolger te ontwikkelen. Waarom zou je een geniaal ontwerp vervangen?
Het antwoord wilde Ford niet horen: omdat de wereld niet stil staat en anderen
inmiddels met concurrerende auto's kwamen. In de tweede helft van de jaren
twintig werd Chevrolet van General Motors een geduchte opponent. Het concern
haalde Ford in als grootste autoproducent ter wereld. GM heeft die positie nooit
meer aan Ford afgestaan en wordt pas de laatste jaren bedreigd, maar dan door
Toyota.
|
|
Links vroege
versies van de T-Fords, rechtsde modellen R en S als directe voorlopers.
Halsstarrig
Bijna was Ford té halsstarrig, zoals veertig jaar later de grote man achter de
Volkswagen Kever, Heinz Nordhoff (►zie ook het verhaal over Volkswagen). Op het
laatste moment kwam de inkeer. De inmiddels 64-jarige Henry Ford ontwikkelde
een opvolger, naar zijn idee de eerste van een hele nieuwe generatie auto's. De
naam was gauw gevonden: voor de tweede keer in de historie verscheen een
Model A. Al bleef de auto in de schaduw van zijn voorganger, het werd weer
een succes. Om te bewijzen dat hij Chevrolet kon overtroeven, volgde enige jaren
later de V8.
In Hillegom is deze hele geschiedenis te volgen aan de hand van levensechte
modellen. Van alle typen staan zoveel exemplaren dat de
evolutie prachtig in beeld is gebracht. De T-Ford van 1927 ziet er toch een stuk
anders uit dan het eerste exemplaar uit 1908. Een Ford uit de jaren veertig is
weer anders dan eentje uit het decennium ervoor. Den Hartogh voegde aan zijn
collectie achttien Lincolns toe, imposante modellen van de luxe-divisie van het
concern. Eén ervan is de gepantserde auto van
onderwereldbaas Al Capone.
Daarnaast verzamelde Den Hartogh allerlei bijzondere uitvoeringen, waaronder bedrijfswagens. Ze laten de bezoeker ervaren hoe Henry Ford
niet alleen de gewone man, maar ook de politie, de brandweer, de
begrafenisondernemer, de ijscoboer, de houtvester, de garagehouder, de orgelman,
de ambulancebroeder en vele anderen mobiel heeft gemaakt.
►meer
over de persoon Henry Ford
►historische opnamen
van de productie van de T-Ford
15
Miljoen zwarte T-Fords?
Met een grote puntenvoorsprong op nummer twee (de Mini)
werd op 18 december 1999 in de Verenigde Staten de T-Ford tot 'auto van de eeuw'
gekozen. Hoe je ook over de verkiezing denkt - hoe is het mogelijk de
tienduizenden modellen van de afgelopen honderd jaar met elkaar te vergelijken?
- het beroemde model van Henry Ford dat tussen 1908 en 1927 werd geproduceerd,
haalde door deze verkiezing vrijwel iedere krant. Menig bericht typeerde de
wagen als de auto die alleen in het zwart verkrijgbaar was en waarvan er iets
meer dan vijftien miljoen zijn geproduceerd. Dat is weliswaar dicht bij de
werkelijkheid, maar toch niet geheel juist.
Zwart
Overleveringen schrijven aan Henry Ford het gevleugelde gezegde toe
“Je kunt hem in iedere kleur krijgen, als het maar zwart is”. Dat was nadat hij
besloot het model T voortaan nog maar in één kleur te leveren. Reden hiervoor:
die lak droogde het snelst, waardoor de doelmatigheid van het productieproces
verder werd vergroot. Maar die eenheidskleur werd pas vanaf modeljaar 1914
ingevoerd. Tot die tijd waren verschillende kleuren leverbaar, waarbij de vierpersoons modellen in het begin overwegend rood en groen waren. Vanaf 1926
kwam de mogelijkheid van een keuze uit verschillende carrosseriekleuren terug,
maar wel in combinatie met zwarte spatborden en treeplanken.
Vijftien miljoen
Als het totale productieaantal wordt in veel geschiedenisboekjes 15.007.033
genoemd. Dit getal is zelfs zozeer een eigen leven gaan leiden dat Volkswagen op
17 februari 1972 met feestvertoon de 15.007.034ste Kever van de band liet komen,
waarmee het record ‘meest geproduceerde auto ter wereld’ gebroken zou zijn. Toch
wordt ook hiermee de geschiedenis enigszins onrecht aangedaan. Het getal betreft
namelijk het aantal T-Fords dat tot het stopzetten van de lopende band op 31 mei
1927 in de Verenigde Staten is geproduceerd. Vergeten wordt dan dat er in de
zomermaanden van ’27 nog eens een klein half miljoen modellen is geassembleerd,
dat er in Canada in de loop der jaren bijna driekwart miljoen T-Fords zijn
gemaakt en in Engeland een kwart miljoen.
Geen vijftien, maar zestien miljoen dus. En voor een deel, al waren het er
verhoudingsgewijs niet erg veel, in een andere kleur dan zwart!
Foto-impressie
Ford Museum Hillegom
Vanaf de weg is
het museum makkelijk te vinden! De auto van de eeuw wijst de weg.
Ford Model A
(links), B (midden) en F (rechts).
Links de
zescilinder Ford K en midden en rechts de voorlopers van de T: de modellen N, R
en S.
Het
miljoenenmodel, de T-Ford (1908-1927). Het chassis links toont de eenvoud van
het ontwerp.
Verschillende
versies van de T-Ford: vierzitter, tweezitter en coupé
Links één van
de latere T-Fords, midden en rechts bijzondere varianten.
Na de T-Ford
kwam in 1927 de eveneens succesvolle A-Ford
Ook van het
A-Model verzamelde Den Hartogh vele versies en jaargangen.
Bijzondere
versies: een limousine, sportuitvoering en exclusieve landaulette...
...winkelwagen,
pick-up met rupsbanden...
...begrafenisauto's en een ijscowagen.
Na de A-Ford
kwam de V8, modellen uit de jaren dertig.
In enkele jaren
begonnen de auto's er opeens 'moderner' uit te zien.
Vloeiende
lijnen markeren het begin van de jaren '40.
Ook hier weer
modeljaar na modeljaar naast elkaar.
Lincoln: de
luxe divisie van Ford. Den Hartogh heeft een aantal modellen in zijn verzameling
opgenomen.
De Woodies
waren station wagons met een luxe opbouw van hout. Links een T-Ford, rechts een
V8
Tot in de
vijftiger jaren waren er uitvoeringen met houten carrosserieën.
Het museum in
Hillegom toont ook een keur aan bedrijfswagens, allemaal in even perfecte staat.
Links de
brandweerafdeling, rechts en midden een voertuig voor politie annex brandweer.
Bestelwagens en
pick-ups in lichtere en zwaardere uitvoering.
Links en
midden: een camper uit de jaren dertig. Rechts een auto met
houtskool-aandrijving.
De collectie
omvat ook bestelwagens, vrachtwagens en zelfs touringcars.
►
Een aantal
foto's is op groter formaat te bekijken
►
Enkele
bijzondere T-Fords in het Deutsches Museum
|