Trabant-modellen in het museum 'Zeitreise DDR' in Radebeul (2006)

  

 

De P70 in stationcar-uitvoering, voorloper van de Trabant

 

 

 

De carrosserie was van Duroplast omdat staal in de DDR schaars was

 

 

De P50, de Trabant 600
 

 


Veel eigenaren voorzagen hun auto van extra accessoires, zoals deze zonneklep.
 

 

 

Een extra ventilator bij de voorruit moest goedmaken waar de auto zelf verstek liet gaan.
 

 

 

Iedere Trabant-rijder in de DDR had reserve-onderdelen op voorraad

 

 

 

Trabants door de jaren heen.

 

 

De volksauto van de DDR was er grofweg in twee varianten: de tweedeurs en stationcar.
 

 

 

De 601 Universal ingezet als postauto
 

 

 

Een Universal van vele jaren later. Uiterlijk slechts in detail verschillend.
 

 

 

Een technische revolutie: eind jaren tachtig kwam er in plaats van de tweetakt een motor van Volkswagen.
 

 


Op het laatst was niet alleen de auto, maar ook het fabricageproces hopeloos verouderd.
 

 

 

De Trabant symboliseerde - in allerlei variaties - het leven in de DDR

 

 

 

Een simpele oplossing voor vakantie was een bed met tent op het dak

 

 

 

Ook de meedogenloze Volkspolizei gebruikte de Trabant, onder meer bij de grensbewaking

 

 

 

Na de Wende probeerde fabrikant Sachsenring nog Trabants te slijten als alternatieve cultauto

 

 

 

De alternatieve Trabant zag er luxe uit, maar de bevolking was de Trabant zat

 

 

 

Ontwerper Colani dacht met een nieuws neus nog wat van het verouderde model te kunnen maken

 

 

 

Zo zag de gemoderniseerde Trabant er uit met zijn nieuwe neus
 

 


 

In de loop der jaren werden verschillende prototypen voor een opvolger gemaakt; het kwam niet tot serieproductie

 

Foto's van Trabants in het August Horch Museum in 2005.