Trabant-modellen inclusief voorlopers en prototypen 

 

 


P50 prototype

1954-1959
500cc - 17pk

 

Voorloper van de latere
Trabant; nog opgebouwd

uit staal. Zonder kofferklep.

Er zijn ook prototypen van een

stationcar ontwikkeld.

 

(August Horch Museum Zwickau)

 

 


P50 Universal prototype

1954-1959
500cc - 17pk

 

Stationcarvariant van het
bovenstaande model.

Foto: Wikipedia / Stahlkocher


 

 

 


P70

1955-1959
700cc - 22pk
36.151 stuks
(hele serie)

 

Opvolger van de IFA F9 met
diens techniek.
Carrosserie van Duroplast.
Zonder kofferklep.

 

 


P70 Universal

1956-1959
700cc - 22pk

 

Stationcarversie.
Aan de zijkant

scharnierende achterdeur.


Carrosserie van Duroplast,
dak van hout en leerdoek.

 


 


 

 

 

 


P70 Coupé

1957-1959
700cc - 22pk

 

Coupéversie.
Met kofferklep.


Carrosserie van staal.

 


 

 

 

 


P50

1957-1962
500cc - 17-20pk
131.440 stuks
 

P60 (600)

1962-1964
600cc - 23pk
106.628 stuks

 

Eerste model met
merknaam Trabant.
Afgebeeld: P50
tweede generatie

 

 


Universal


P50

1960-1962
500cc - 20pk

 

P60
1962-1965
600cc - 23pk

 

Stationcar. Achterdeur
scharniert aan zijkant.
Afgebeeld: P60
 

 

 

 

 

 

 


601

1964-1990
600cc - 23-26pk
2.818.547 stuks

Afgebeeld: latere versie
met aangepaste
grille en moderner
bumpers.

 

 


601 Universal

1965-1990
600cc - 23-26pk

 

Stationcar.
Naar boven scharnierende
achterklep.

Afgebeeld: luxe versie; dak
in andere kleur; verchroomde

bumpers.

 

 

 

 


601 1.1

1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk
39.474 stuks

 

Motor van Volkswagen.
Ten opzichte van 601
gewijzigde grille en
grotere achterlichten.

 

 


601 1.1 Universal

1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk
 

Motor van Volkswagen.

 

 


601 Kübel

1966-1990
600cc - 23-26pk

 

Voor politie en leger.

 

 


601 1.1 Kübel

1990
1100cc - 40pk

 

Motor van Volkswagen.

 



 

 


601 Tramp

1978-1988

600cc - 23-26pk

 

Civiele versie van de Kübel.


 

 

 


601 1.1 Tramp

1990-1991

viertakt 1100cc - 40pk

 

Motor van Volkswagen.
Poging om de Tramp

als "cultcar" interessant te

maken voor jongeren.

 

 

 

Enkele prototypen:

 


P100

1961
1000cc - 48pk

 

Proefmodel grote Trabant,

vier deuren en modern

koetswerk. Een technisch

vergelijkbare, maar uiterlijk

verschillende Wartburg werd

parallel ontwikkeld.

Beide modellen kwamen er niet.

 

 

 

 

 


P602V

1965-1966
600cc - 26pk

 

Driedeurs variant van 601.

Verlengde wielbasis.
Niet in productie gegaan.

 

 

 


P603

1966-1969

Prototype.
Schaalmodel: de auto
zelf is niet bewaard gebleven. 

 

 

 


P610 / P1100

1973-1979
1100cc - 45pk

 

Viertaktmotor.
Moderne hatchback met
stalen carrosserie.

Twintig verschillende
prototypen gebouwd.

 

 


P601 N

1981

Eén van de laatste pogingen

voor alternatief voor de 601.

Niet verder ontwikkeld.

 

 


601 WII  

1981-1984
1100cc - 45pk

 

Viertaktmotor.
Prototype. Niet verder
ontwikkeld.

 

 


1.1 E

1989
viertakt 1100cc - 40pk

 

Motor van Volkswagen.
Prototype; niet in
productie genomen.

 

 


Caro 1.1

1989
viertakt 1100cc - 40pk

 

Door IVM omgebouwde
pick up, gepresenteerd op

Leipziger Messe herfst 1989.

Niet doorontwikkeld.

 

 

 


nT

2009
elektromotor - 64 pk

 

Studiemodel.
Geheel elektrisch aangedreven,

met lithium-ion-accu's.

Topsnelheid 130 km/u,
actieradius 160 km.

Lengte 3,95 meter.