Trabant-modellen inclusief voorlopers en prototypen
 

 

 


P50 prototype

1954-1959
500cc - 17pk

 

Voorloper van de latere
Trabant; nog opgebouwd

uit staal. Zonder kofferklep.

Er zijn ook prototypen van een

stationcar ontwikkeld.

 

(August Horch Museum Zwickau)

 

 


P50 Universal prototype

1954-1959
500cc - 17pk

 

Stationcarvariant van het
bovenstaande model.

Foto: Wikipedia / Stahlkocher


 

 

 


P70

1955-1959
700cc - 22pk
36.151 stuks
(hele serie)

 

Opvolger van de IFA F9 met
diens techniek.
Carrosserie van Duroplast.
Zonder kofferklep.

 

 


P70 Universal

1956-1959
700cc - 22pk

 

Stationcarversie.
Aan de zijkant

scharnierende achterdeur.


Carrosserie van Duroplast,
dak van hout en leerdoek.

 


 


 

 

 

 


P70 Coupé

1957-1959
700cc - 22pk

 

Coupéversie.
Met kofferklep.


Carrosserie van staal.

 


 

 

 

 


P50

1957-1962
500cc - 17-20pk
131.440 stuks
 

P60 (600)

1962-1964
600cc - 23pk
106.628 stuks

 

Eerste model met
merknaam Trabant.
Afgebeeld: P50
tweede generatie

 

 


Universal


P50

1960-1962
500cc - 20pk

 

P60
1962-1965
600cc - 23pk

 

Stationcar. Achterdeur
scharniert aan zijkant.
Afgebeeld: P60
 

 

 

 

 

 

 


601

1964-1990
600cc - 23-26pk
2.818.547 stuks

Afgebeeld: latere versie
met aangepaste
grille en moderner
bumpers.

 

 


601 Universal

1965-1990
600cc - 23-26pk

 

Stationcar.
Naar boven scharnierende
achterklep.

Afgebeeld: luxe versie; dak
in andere kleur; verchroomde

bumpers.

 

 

 

 


601 1.1

1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk
39.474 stuks

 

Motor van Volkswagen.
Ten opzichte van 601
gewijzigde grille en
grotere achterlichten.

 

 


601 1.1 Universal

1990-1991
viertakt 1100cc - 40pk
 

Motor van Volkswagen.

 

 


601 Kübel

1966-1990
600cc - 23-26pk

 

Voor politie en leger.

 

 


601 1.1 Kübel

1990
1100cc - 40pk

 

Motor van Volkswagen.

 



 

 


601 Tramp

1978-1988

600cc - 23-26pk

 

Civiele versie van de Kübel.


 

 

 


601 1.1 Tramp

1990-1991

viertakt 1100cc - 40pk

 

Motor van Volkswagen.
Poging om de Tramp

als "cultcar" interessant te

maken voor jongeren.

 

 

 

Prototypen

 


P504

1959-1960
500cc - 17pk

 

Eerste aanpassing van het

tweedeurs model met een

andere achterzijde.

Verder dan een houten model op

ware grootte is het nooit gekomen.

Let op de verschillende

achterlichten links en rechts.

 

 

 

 

 


P100

1961
1000cc - 48pk

 

Proefmodel grote Trabant,

vier deuren en modern

koetswerk. Een technisch

vergelijkbare, maar uiterlijk

verschillende Wartburg werd

parallel ontwikkeld.

Beide modellen kwamen er niet.

 

 

 

 

 


P602V

1965-1966
600cc - 26pk

 

Driedeurs variant van 601.

Verlengde wielbasis.
Niet in productie gegaan.

 

 

 


P603

1966-1969

Prototype.
Schaalmodel: de auto
zelf is niet bewaard gebleven. 

 

 

 


P760

1970-1973
1100cc - 52pk

 

Viertaktmotor.
Gemeenschappelijk
Oosteuropese

ontwikkeling van Trabant,

Skoda en Wartburg.

Niet in productie genomen. 

 

 


P610 / P1100

1973-1979
1100cc - 45pk

 

Viertaktmotor.
Moderne hatchback met
stalen carrosserie.

Twintig verschillende
prototypen gebouwd.

 

 


P601 Diesel

1978-1984
3 cilinder viertakt diesel, 1100cc.

 

Eén enkel proefmodel
met dieselmotor is gebouwd. 

Te herkennen aan drie
extra luchtsleuven boven grille.

 

 


P601 Pick-up

1980
600cc - 26pk

 

Prototype.
Model is niet in productie

gegaan.

 

 


P601 N

1981

Eén van de laatste pogingen

voor alternatief voor de 601.

Niet verder ontwikkeld.

 

 


P601 Z  

1981

Een andere poging, dit maal met

een model waarbij de nadruk

lag op de extra lange wielbasis.

 

 


601 WII  

1981-1984
1100cc - 45pk

 

Viertaktmotor.
Prototype. Niet verder
ontwikkeld.

 

 


1.1 E

1989
viertakt 1100cc - 40pk

 

Motor van Volkswagen.
Prototype; niet in
productie genomen.

 

 


Caro 1.1

1989
viertakt 1100cc - 40pk

 

Door IVM omgebouwde
pick up, gepresenteerd op

Leipziger Messe herfst 1989.

Niet doorontwikkeld.

 

 


601 1.1 Pick-up

1990
viertakt 1100cc - 40pk

 

Motor van Volkswagen.
Proefmodel, met
Griekenland als beoogde

exportmarkt.

Geen serieproductie.


 

 

 


nT

2009
elektromotor - 64 pk

 

Studiemodel.
Geheel elektrisch aangedreven,

met lithium-ion-accu's.

Topsnelheid 130 km/u,
actieradius 160 km.

Lengte 3,95 meter.

 

afbeeldingen voor- en achterkant